PKN Orlen konsekwentnie przypomina, że ma zamiar wybudować stacje tankowania wodoru. Zmieniła się natomiast zapowiedź sprzed dwóch lat: Włocławek, owszem, dostanie stację, ale będzie to stacja mobilna. Stacjonarne dystrybutory wodoru Orlenu mają pojawić się natomiast w Poznaniu i Katowicach.

Stacje tankowania wodoru. Trzy obsłużą w sumie do 200 samochodów na dobę

PKN Orlen pochwalił się, że otrzymał 2 miliony euro (równowartość 9,2 miliona złotych) dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, za które to pieniądze uruchomi ogólnodostępne stacje we wspomnianych miastach, przy czym stacja we Włocławku będzie funkcjonowała z doskoku. Stacje w Poznaniu i Katowicach mają działać przez całą dobę, wszystkie będą obsługiwać pojazdy tankowane pod ciśnieniem zarówno 350 barów (starsze auta, autobusy), jak też 700 barów (nowsze modele).

Planowana infrastruktura powinna pozwolić na tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych wodorem, podkreśla Orlen (źródło). Jeśli założymy, że w kalkulacjach wzięto pod uwagę głównie autobusy (30 sztuk) ze zbiornikami o pojemności 32 kilogramów, który to tabor uzupełniają samochody osobowe ze zbiornikami o pojemności 6 kilogramów (10 sztuk), możemy oszacować, że wszystkie trzy stacje będą miały do dyspozycji około 1 000 kilogramów wodoru.

Gdyby teraz zrezygnować z autobusów, wszystkie trzy stacje pozwolą na zatankowanie do pełna w sumie 170-200 samochodów osobowych na dobę. Po 60-70 tankowań na każde z miast. To nie koniec: w Trzebini, Włocławku, z czasem też w Płocku Orlen planuje uruchomić centra wodorowe, a do 2030 roku firma chce mieć w Polsce „ponad 50 stacji tankowania wodoru”.

Najtańszy samochód na wodór kosztuje dziś 299 900 złotych. Jest to Toyota Mirai II generacji, auto na platformie GA-L stosowanej też w Lexusie LS i Lexusie LC. Toyota przymierza się także do produkcji aut zasilanych wodorem, które będą spalały gaz w cylindrach. Toyota Prius i Corolla H2 mają zostać zaprezentowane w 2023 roku.

Pierwsza stacja tankowania wodoru powstała w Polsce w Warszawie. Jest to stacja prywatna, służy do zasilania taboru Hyundaiów Nexo i Toyot Mirai wykorzystywanych przez Cyfrowy Polsat.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]