PGE Nowa Energia / PGEdoladujauto.pl wprowadza nowe ceny na stacjach ładowania. Znikają opłaty „za dostęp”, pojawiają się natomiast blokady na karcie (kaucje) przy uruchamianiu ładowania. Zmieniają się też stawki za energię elektryczną oraz czas postoju przy ładowarce/słupku ładowania.

Nowe ceny na stacjach ładowania PGEdoladujauto.pl / PGE Nowa Energia

Stawki są następujące (źródło):

  • 0,99 zł/kWh przy prądzie przemiennym (AC), bez dodatkowej opłaty za czas postoju,
  • 1,38 zł/kWh + 0,05 zł/min przy prądzie stałym (DC) i mocy do 30 kW (Max 30),
  • 1,45 zł + 0,07 zł/min przy prądzie stałym i mocy do 50 kW (Max 50).

Operator rezygnuje z dotychczasowej opłaty „za dostęp”, która wynosiła 1 zł za uruchomienie punktu ładowania. Oficjalnie natomiast wprowadził do cennika kaucje, które, jak informuje nasz Czytelnik pablo w komentarzach, były stosowane już wcześniej. Ich wysokości są następujące:

  • 100 złotych przy prądzie przemiennym (AC),
  • 200 złotych przy prądzie przemiennym (DC).

Są to kwoty blokowane na karcie w momencie przystąpienia do procesu ładowania. Nieco zaskakująca jest wysokość kaucji przy prądzie przemiennym, ponieważ 100 złotych to odpowiednik około 92 kWh energii (uwzględniamy straty), a więc taka jej ilość, która wystarczy do naładowania największych akumulatorów na rynku. Typowy elektryk zagospodaruje maksymalnie 2/5-2/3 kaucji.

Ile będzie kosztować nas ładowanie?

Jako że PGE Nowa Energia stosuje dodatkowe rozliczenie za czas postoju, stawki nie są tak przejrzyste jak u operatorów, którzy rozliczają wyłącznie energię. Dlatego spróbujmy przeliczyć te wartości. Jeśli założymy, że na stacji ładowania „Max 30 kW” osiągniemy średnio 23 kW, to Nissan Leaf z baterią 37 kWh ładowany od 10 do 80 procent (28,5 kWh po uwzględnieniu strat) będzie nas kosztował:

  • 39,3 zł za energię + 3,72 zł za czas postoju = 43 złote za ładowanie, co przełoży się na teoretyczną stawkę wynoszącą 1,51 zł/kWh.

Przy 27 kW byłoby to:

  • 39,3 zł za energię + 2,84 zł za czas postoju = 41,14 zł za ładowanie, co przełoży się na teoretyczną stawkę wynoszącą 1,48 zł/kWh.

Z kolei na stacji ładowania „Max 50 kW” tenże Nissan Leaf rozpędzający się do średnio 42 kW wyniesie nas:

  • 41,3 zł za energię + 2,85 zł za czas postoju = 44,16 zł za ładowanie, co przełoży się na teoretyczną stawkę wynoszącą 1,55 zł/kWh,

…a przy średniej wynoszącej 37 kW:

  • 41,3 zł za energię + 3,23 zł za czas postoju = 44,5 zł za ładowanie, co przełoży się na teoretyczną stawkę wynoszącą 1,56 zł/kWh.

Oczywiście przy innych średnich te stawki będą inne (niższa średnia = wyższa stawka za czas), ale już na podstawie powyższego wyliczenia możemy wysnuć następujące wnioski:

  • lepiej ładować się na szybkich stacjach ładowania PGE Nowa Energia, bo wyższa opłaca za moc bilansuje się z krótszym czasem postoju; stoimy krócej, płacimy niewiele więcej,
  • warto pilnować krzywych ładowania, żeby osiągać maksymalną możliwą moc.

Nowy cennik wchodzi w życie 23 maja. Operator zaznacza, że może stosować dodatkowe stawki promocyjne:

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: