Unia Europejska dofinansuje kolejny paneuropejski projekt, którego celem jest budowa stacji ładowania samochodów elektrycznych: Cross-E. Cross-border Charging Electric / Transgraniczne Ładowanie [Pojazdów] Elektrycznych, zakłada uruchomienie 239 stref ładowania z 911 punktami ładowania (wtykami) o mocach 150 i 350 kW. Celem jest obsługa pojazdów dostawczych, zarówno lekkich (LDV), jak też transportu ciężkiego (HDV). W ramach projektu do Polski wejdzie Allego, sieć rozbuduje też GreenWay.

Centralno- i południowoeuropejska sieć stacji ładowania samochodów dostawczych

Inicjatorem projektu jest Allego, które uruchomi/rozbuduje sieć stacji ładowania lekkich pojazdów dostawczych w Belgii i Włoszech oraz ciężkich pojazdów dostawczych w Holandii (Cross-E General). Oprócz tego to samo Allego stworzy sieć ładowania lekkich i ciężkich pojazdów dostawczych w Polsce przy współudziale GreenWay, w Słowenii przy pomocy sieci Petrol, w Chorwacji przy pomocy Petrol (LDV, HDV) i GreenWay (tylko LDV), na Słowacji z GreenWay oraz na Węgrzech z Emobility Solutions (pojazdy lekkie i ciężkie; inicjatywa Cross-E Cohesion)

239 stref ładowania ma dysponować w sumie 911 punktami ładowania, co daje średnio niecałe 4 punkty ładowania na każdą lokalizację. Ładowarki mają obsługiwać moce 150 i 350 kW i będą tak ustawiane, żeby dało się z nich wygodnie korzystać w celu uzupełnienia energii w pojazdach dostawczych. Oznacza to znacznie szersze miejsca parkingowe i większą przestrzeń manewrową, żeby nie powtarzały się sytuacje z jednym autobusem blokującym cztery stanowiska.

Ciężki transport dostanie do dyspozycji 73 punkty ładowania o mocy 350 kW, lekkie pojazdy dostawcze [oraz samochody osobowe] będą mogły korzystać z 838 punktów ładowania o mocach od 150 do 350 kW. Wszystkie lokalizacje będą zgodne z rozporządzeniem AFIR, mają być publicznie dostępne 24 godziny na dobę, także w roamingu, obsłużą płatności kartami zbliżeniowymi, aplikacjami czy kartami płatniczymi.

Projekt Cross-E ma kosztować w sumie 130 milionów euro, równowartość 559 milionów złotych. Unia Europejska sfinansuje go w 26,5 procent wykładając 33,45 miliona euro, 148 milionów złotych z budżetu programu Łącząc Europę (CEF). Całość ma być gotowa w październiku 2026 roku.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]