W czwartek, 19 listopada, w Dzienniku Ustaw ogłoszono rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska zmieniające zasady obliczania taryf w obrocie energią elektryczną. Oznaczają one, że operatorzy stacji ładowania pojazdów elektrycznych będą mieli łatwiejsze życie dzięki taryfom stworzonym specjalnie dla nich (tzw. e-taryfa).

Nowa e-taryfa obniży ceny na stacjach ładowania? Niekoniecznie, ale …

Zgodnie z dotychczasowymi warunkami operatorzy sieci stacji ładowania byli traktowani jak każdy inny odbiorca energii. Oznaczało to, że przy mocach powyżej 40 kW mogli zostać obciążeni abonamentami sięgającymi kilku tysięcy złotych – słyszeliśmy o kwotach w wysokości od 1,2 do 3,5 tysiąca złotych – które należało opłacać nawet wtedy, kiedy ze stacji nikt nie korzystał.

W połączeniu z niewielką liczbą elektryków w kraju i ogólną niechęcią do korzystania z płatnych stacji ładowania daje to dość ponury obraz. Dotyczy to szczególnie tych operatorów, którzy muszą kupić sprzęt, wynająć przestrzeń, pozyskać przyłącze i dbać o wysoki poziom niezawodności, słowem: zatroszczyć się o wszystko, bez zaplecza w postaci własnych lokalizacji (np. Orlen) czy samodzielnej produkcji energii (np. Tauron).

Właśnie z tego powodu firma GreenWay Polska na niektórych stacjach ładowania obniżyła moc z pierwotnych 50 do 40 kW. Gdzieniegdzie nawet te 40 kW było rzadkością.

Rozporządzenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska powinno ułatwić życie operatorom. W jego ramach wprowadzono osobną grupę taryfową („E-taryfę”) dla przedsiębiorstw, które wykorzystują energię elektryczną wyłącznie na potrzeby stacji ładowania i świadczenia usługi ładowania (źródło). Nowe taryfy zaczną obowiązywać 1 kwietnia 2021 roku. Zakładają one, że operator, który nie będzie wykorzystywał dostępnej mocy (próg to 10 procent), zostanie rozliczony na preferencyjnych warunkach:

Klienci raczej nie powinni liczyć na niższe ceny na stacjach ładowania. Spodziewajmy się natomiast wyższych mocy tam, gdzie przycinano je do 20-30-40 kW, stopniowej popularyzacji usługi i, docelowo, większej konkurencyjności na rynku, tj. wyższej dostępności stacji ładowania aut elektrycznych.

Nota od redakcji: jako że wyczerpaliśmy już naszą bibliotekę zdjęć aut podłączonych do ładowania, zapraszamy do nadsyłania własnych fotografii. Chętnie z nich skorzystamy przy tematach dotyczących ładowania, cenników na stacjach ładowania itd. Adres jak zwykle ten sam: [email protected]

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]