Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie w Ameryce standardu ładowania Tesli. Teraz przejście na NACS oficjalnie ogłosił pierwszy europejski producent samochodów, Mercedes. Samochody tej marki od 2024 roku będą mogły korzystać z Superchargerów, od 2025 roku będą wyposażane w złącze Tesli zamiast dotychczasowego CCS1. Standard już wkrótce trafi pod opiekę komitetu stworzonego przez SAE International, do pewnego stopnia wyjdzie więc spod władzy firmy Muska.

NACS w Mercedesach, NACS w Mercedesach

Mercedes jest pierwszym producentem samochodów z Europy, który zapowiedział chęć wdrożenia NACS od 2025 roku. Wcześniej, w 2024 roku, firma uzyska dostęp do 12 000 Superchargerów rozlokowanych na terenie Ameryki Północnej; samochody będą mogły z nich korzystać z użyciem przejściówki (źródło). Wygląda na to, że dostęp do infrastruktury Tesli jest elementem wszelkich umów firmy Muska z zewnętrznymi przedsiębiorstwami, ponieważ identyczne komunikaty wygłosiły General Motors czy Ford.

Mercedes zastrzega wszak, że buduje własną sieć stacji ładowania, która docelowo ma się składać z ponad 400 centrów ładowania / 2 500 ładowarek. Pierwsza lokalizacja ma zostać oddana do użytku w czwartym kwartale 2023 roku. Docelowo firma chciałaby mieć ponad 2 000 takich centrów („hubów”) na całym świecie do końca dekady.

BMW czy Volkswagen jeszcze się wahają, choć drugi z koncernów już uczynił pierwszy krok zapowiadając uzupełnienie szybkich ładowarek Electrify America o złącze Tesli. Użycie NACS przez Audi czy BMW może być sygnałem dla rynku, że Tesla faktycznie dysponuje przewagą technologiczną, a jeśli nowe złącze wykorzysta Hyundai Motor Group, klienci mogą uznać, że Superchargery nadają się również do samochodów z architekturą 800 V. Z drugiej strony: możliwość korzystania z infrastruktury Tesli jest trudną do przecenienia zaletą, bo za oceanem uważane są one za szybkie i niezawodne, zupełnie inaczej niż urządzenia Electrify America.

Kilka stanów USA już oficjalnie poparło NACS. Najdalej poszło Kentucky, które od właścicieli stacji ładowania wymaga wdrażania CCS1 (nakaz federalny) i NACS (nowy wymóg stanowy), o ile tylko operator chciałby uzyskać dofinansowanie do infrastruktury. Waszyngton i Teksas mają podobne plany, ale tych zapowiedzi nie przekuto jeszcze w legislację.

Superchargery v4 we Francji

Tymczasem w Europie kolejną lokalizację wyposażono w Superchargery v4. Po Holandii przyszedł czas na Francję, najnowsza generacja ładowarek stanęła przy hotelu Ibis w Clermont-Ferrand.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: