Lidl pochwalił się, że ma w sieci 250 stacji ładowania samochodów elektrycznych, chociaż na stronie WWW wymienia już 264 działające lokalizacje. Co najmniej 204 z nich dysponują złączami szybkiego ładowania prądem stałym CCS2, wiele ma też starsze złącze Chademo. Jednak w niektórych miejscach (np. Kąty Wrocławskie, Chojnów) firma nadal ukrywa urządzenia pod pokrowcem mimo faktu, że zdarzyło im się działać. Operator informuje przy okazji, że wszystkie lokalizacje są płatne.

Aktualizacja 2025/01/21, godz. 13.34: po publikacji artykułu Lidl podniósł ceny. Uwzględniliśmy je w artykule. Przy okazji Czytelnicy donoszą nam, że pokrowce zniknęły z niektórych ładowarek, chociaż nadal są one niedostępne (nie działają).

Lidl w ścisłej czołówce polskich operatorów

264 stacje ładowania w tym co najmniej 204 ze złączami CCS2 (źródło) to znak, że Lidl jest w polskiej czołówce operatorów stacji ładowania. Orlen wymienia na swojej mapie 165 ładowarek (lokalizacji; źródło), GreenWay Polska obsługuje na terenie naszego kraju w sumie 500 lokalizacji, również stacji partnerskich, w 293 własne ze złączami CCS2 (źródło). Jednak o ile GreenWay i Orlen obstawiają i miasta, i trasy, Lidl po prostu uruchomił ładowarki przy swoich sklepach. Przy złączu DC potrafią one uzupełnić od 20 do około 65 kWh energii w godzinę (z uwzględnieniem strat), chociaż firma twierdzi, że obecnie maksymalna moc to 60 kW.

Ładowanie pod sklepem (c) Lidl

Nowe stawki za ładowanie przy Lidlu

Wszystkie urządzenia powinny dać się obsłużyć kartą płatniczą, olbrzymia większość z nich działa także z aplikacją Elocity (Android TUTAJ, iPhone/iOS TUTAJ). W momencie, gdy powstawał ten artykuł, stawki były następujące: 1,99 zł/kWh przy DC (CCS2, Chademo), 1,59 zł/kWh przy AC. Dzień później, gdy publikacja obiegła wiele mediów, pojawiły się nowy cennik ładowania Lidl w aplikacji Elocity: 2,4 zł/kWh przy DC (CCS2, Chademo) i 1,85 zł/kWh przy AC.

Jeśli dysponujemy samochodem z ładowarką pokładową AC-DC o mocy 22 kW – np. Renault Scenic E-Tech Electric – a przewód DC ograniczony jest do 20 kW, warto spróbować skorzystać właśnie z AC, ponieważ niektóre urządzenia są w stanie podawać do 22 kW przy prądzie przemiennym. Czas ładowania będzie podobny a zapłacimy o 20 procent mniej.

Duża sieć stacji ładowania Lidla to efekt wejścia w życie nowelizacji Ustawy o elektromobilności dopasowującej polskie przepisy do wytycznych unijnych. Od 1 stycznia 2025 roku właściciele budynków niemieszkalnych, przy których znajdują się parkingi na co najmniej 20 samochodów, muszą mieć co najmniej 1 punkt ładowania. Budynki z parkingami na więcej więcej niż 10 pojazdów, które zostały oddane do użytku od 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć już 1 punkt ładowania na 10 miejsc parkingowych oraz infrastrukturę gotową na zwiększenie liczby punktów ładowania do jednego na 5 miejsc parkingowych.

Wytyczne dotyczą wyłącznie dużych firm (powyżej sektora MŚP).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: