Lidl pochwalił się, że ma w sieci 250 stacji ładowania samochodów elektrycznych, chociaż na stronie WWW wymienia już 264 działające lokalizacje. Co najmniej 204 z nich dysponują złączami szybkiego ładowania prądem stałym CCS2, wiele ma też starsze złącze Chademo. Jednak w niektórych miejscach (np. Kąty Wrocławskie, Chojnów) firma nadal ukrywa urządzenia pod pokrowcem mimo faktu, że zdarzyło im się działać. Operator informuje przy okazji, że wszystkie lokalizacje są płatne.
Aktualizacja 2025/01/21, godz. 13.34: po publikacji artykułu Lidl podniósł ceny. Uwzględniliśmy je w artykule. Przy okazji Czytelnicy donoszą nam, że pokrowce zniknęły z niektórych ładowarek, chociaż nadal są one niedostępne (nie działają).
Lidl w ścisłej czołówce polskich operatorów
264 stacje ładowania w tym co najmniej 204 ze złączami CCS2 (źródło) to znak, że Lidl jest w polskiej czołówce operatorów stacji ładowania. Orlen wymienia na swojej mapie 165 ładowarek (lokalizacji; źródło), GreenWay Polska obsługuje na terenie naszego kraju w sumie 500 lokalizacji, również stacji partnerskich, w 293 własne ze złączami CCS2 (źródło). Jednak o ile GreenWay i Orlen obstawiają i miasta, i trasy, Lidl po prostu uruchomił ładowarki przy swoich sklepach. Przy złączu DC potrafią one uzupełnić od 20 do około 65 kWh energii w godzinę (z uwzględnieniem strat), chociaż firma twierdzi, że obecnie maksymalna moc to 60 kW.
Nowe stawki za ładowanie przy Lidlu
Wszystkie urządzenia powinny dać się obsłużyć kartą płatniczą, olbrzymia większość z nich działa także z aplikacją Elocity (Android TUTAJ, iPhone/iOS TUTAJ). W momencie, gdy powstawał ten artykuł, stawki były następujące: 1,99 zł/kWh przy DC (CCS2, Chademo), 1,59 zł/kWh przy AC. Dzień później, gdy publikacja obiegła wiele mediów, pojawiły się nowy cennik ładowania Lidl w aplikacji Elocity: 2,4 zł/kWh przy DC (CCS2, Chademo) i 1,85 zł/kWh przy AC.
Jeśli dysponujemy samochodem z ładowarką pokładową AC-DC o mocy 22 kW – np. Renault Scenic E-Tech Electric – a przewód DC ograniczony jest do 20 kW, warto spróbować skorzystać właśnie z AC, ponieważ niektóre urządzenia są w stanie podawać do 22 kW przy prądzie przemiennym. Czas ładowania będzie podobny a zapłacimy o 20 procent mniej.
Duża sieć stacji ładowania Lidla to efekt wejścia w życie nowelizacji Ustawy o elektromobilności dopasowującej polskie przepisy do wytycznych unijnych. Od 1 stycznia 2025 roku właściciele budynków niemieszkalnych, przy których znajdują się parkingi na co najmniej 20 samochodów, muszą mieć co najmniej 1 punkt ładowania. Budynki z parkingami na więcej więcej niż 10 pojazdów, które zostały oddane do użytku od 1 stycznia 2025 roku, muszą mieć już 1 punkt ładowania na 10 miejsc parkingowych oraz infrastrukturę gotową na zwiększenie liczby punktów ładowania do jednego na 5 miejsc parkingowych.
Wytyczne dotyczą wyłącznie dużych firm (powyżej sektora MŚP).