Chiny i Japonia zawiązały współpracę nad nowym standardem złącza ładowania, które będzie wstecznie kompatybilne z Chademo i GB/T DC, ale zaoferuje moce ładowania przekraczające 500 kW. To dość niespodziewany zwrot w chińskiej polityce, ponieważ Państwo Środka zwykle starało się unikać jakiejkolwiek kooperacji z Japonią.

Nowy chińsko-japoński standard ładowania

W Japonii podstawowym standardem szybkiego ładowania jest Chademo opracowany przez stowarzyszenie CHAdeMO. Gniazdo Chademo znajdziemy w Nissanie Leafie (także w europejskiej wersji), w Mitsubishi Outlanderze PHEV i starszych modelach Kia/Hyundaia. Z ładowarek Chademo mogą skorzystać także Tesle, do których producent opracował przejściówkę. Gniazdo Chademo wygląda tak, jak poniżej.

Z kolei chińskim standardem szybkiego ładowania jest dziś GB/T DtC (20234), który, jak widać, ma układ zbliżony do układu Chademo:

Gniazda ładowania w Teslach przeznaczonych na chiński rynek. Strzałką zaznaczone zostało gniazdo GB/T DtC

Zarówno Japonia (CHAdeMO), jak i Chiny (CEC) intensywnie rozwijały swoje rozwiązania. Chiny ogłosiły niedawno, że pracują nad nowym standardem szybkiego ładowania samochodów elektrycznych, który pozwoli na wykorzystanie mocy do 900 kW, czyli ponad dwa razy szybciej niż najlepsze obecnie dostępne urządzenia ze złączem CCS Combo 2 (350-400 kW).

> Nowy chiński standard ładowania GB/T: moc 0,9 MW i zupełnie nowe złącza

Teraz obydwa państwa ogłosiły połączenie sił. Ujednolicony standard ułatwi chińskim producentom penetrację zewnętrznych rynków, ponieważ samochody wyposażone w nowe złącze będą mogły być ładowane wszędzie tam, gdzie istnieje infrastruktura Chademo. Z kolei Japończycy uzyskają łatwiejszy dostęp do Państwa Środka i przewagę w walce z konkurencyjnym CCS, który funkcjonuje w Ameryce i Europie.

Trudno zawyrokować, jak będzie wyglądało nowe złącze. Chademo (prawy górny róg) i GB/T DtC (drugie od lewej na dole) są do siebie podobne, ale nie są identyczne. Jeśli nowe złącze będzie miało tylko jeden wariant, konieczna będzie jakaś fizyczna przejściówka między obydwoma systemami. Jeżeli będzie miało dwa warianty (chiński i japońsko-światowy), to w rzeczywistości narodzi się kolejny standard złącza…

Złącza ładowania stosowane na świecie (c) EV-Institute

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 3.8]