Brytyjski operator sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych, InstaVolt, ogłosił, że na terenie Zjednoczonego Królestwa wymieni ponad 200 starych ładowarek o mocy 50 kW na urządzenia o mocy 125 kW. Zostaną w nich złącza Chademo, ale te nadal będą osiągać 50, maksymalnie 62,5 kW. Podobna inicjatywa przydałaby się w Polsce, nawet jeśli nie wszystkie samochody są w stanie skorzystać z maksymalnej mocy ładowania.
Ładowarki 50 kW powoli odchodzą w niepamięć
Ładowarki o mocy 50 kW osiągały ją dzięki napięciu wynoszącemu 400 woltów i natężeniu 125 amperów (400 x 125 = 50 000). Niewiele samochodów ma pakiety, które bliskie rozładowaniu mają na stykach 400 woltów, znacznie częściej spotykane jest 320-330 woltów, więc takie auta zaczynały ładowanie od mocy 40-41 kW i stopniowo pięły się w górę. Oczywiście niższa moc to dłuższy postój. Kto kiedykolwiek stał na takiej stacji ładowania samochodem z dużą baterią, wie, że ciągnące się w nieskończoność oczekiwanie jest męczące.
Upgrade InstaVolt do 125 kW jest trochę specyficzne, bo maksymalne natężenie na złączu CCS2 wynosi 200 amperów (+60 proc. w stosunku do ładowarek 50 kW). Przy napięciu 400 V mamy w szczycie 80 kW, przy mocno rozładowanej baterii będzie to raczej 64-66 kW. Rozwiązanie idealnie dopasowane do możliwości Kii Niro EV, e-Niro czy Hyundaiów Kona Electric, które w szczycie dochodzą do 77-78 kW. Moce bliskie maksymalnym osiągną tylko auta z instalacją klasy 800 V (np. Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Porsche Taycan), bo ładowarka obsługuje napięcia do 1 000 V.
Dziś urządzenia tej klasy, o mocach dochodzących do 100 kW, należy uznać za minimum komfortu podczas podróżowania. Czasy postojów w stosunku do ładowarek 50 kW skracają się średnio o 1/3, największą różnicę widać przy mocno rozładowanej baterii, czyli w przedziałach, gdy krzywe ładowania są najlepsze. Dlatego zachęcamy kierowców elektryków, by w aplikacjach mobilnych sieci ładowania filtrowali (usuwali z wyników) wolniejsze stacje, niech operatorzy zobaczą, że ich nie chcemy i wolimy urządzenia o wyższych mocach: