Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

GreenWay vs Orlen na pięciu popularnych trasach. Wynik? Niejednoznaczny: używaj ABRP, nie polegaj na jednym operatorze

Orlen Charge czy GreenWay Polska? Która sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych daje niższe czasy przejazdu i pozwala na krótsze postoje? Postanowiliśmy sprawdzić to na pięciu wybranych trasach z wykorzystaniem dwóch popularnych modeli samochodów elektrycznych: Tesli Model 3 LR oraz Forda Mustanga Mach-E z mniejszą baterią. Cały eksperyment zasymulowaliśmy z użyciem A Better Route Planner, ponieważ doszliśmy do wniosku, że będzie to najbardziej sensowne rozwiązanie. 

GreenWay Polska kontra Orlen Charge. Bez jednoznacznego lidera

Zacznijmy od najważniejszego: nasz test jest syntetyczny. Jego celem NIE jest zbadanie najlepszej trasy z użyciem różnych ładowarek – to ABRP robi z automatu – lecz sprawdzenie, który z polskich operatorów lepiej rozwinął sieć stacji ładowania. Trasy dobraliśmy na podstawie mapy natężenia ruchu drogowego w roku 2019 opracowanej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Staraliśmy skupiać się na najgrubszych odcinkach (fioletowych) oraz na popularnych miejscach wypoczynku. Podróże dobieraliśmy tak, żeby wymusić co najmniej jedno ładowanie:

Wybrane przez nas trasy to: 1/ Poznań – Warszawa – Ostrów Mazowiecka, 2/ Warszawa – Zakopane, 3/ Kraków – Poznań, 4/ Katowice – Szczecin, 5/ Gdańsk – Lublin. Za każdym razem „wyruszaliśmy” z baterią naładowaną do 100 procent, czas przejazdu nie uwzględnia ruchu drogowego. Oto, co się okazało:

Tesla Model 3 w podróży po Polsce

Wyniki podawane przez ABRP (mogą się nieco różnić w zależności od pory dnia):

  1. Poznań – Warszawa – Ostrów Mazowiecka
    1. Tesla Model 3 LR & Orlen Charge: odległość 400 km, czas podróży 3:28 h, w tym postój 10 min. na stacji w Warszawie,
    2. Tesla Model 3 LR & GreenWay Polska: odległość 400 km, czas podróży 3:23 h, w tym postój 7 min.: Artus Stryków.
  2. Warszawa – Zakopane
    1. TM3 & Orlen: odległość 397 km, czas podróży 4:30 h, w tym postój 6 min. na stacji w Krakowie,
    2. TM3 & GreenWay: odległość 403 km, czas podróży 4:38 h, w tym postój 6 min. na stacji w Krakowie.
  3. Kraków – Poznań
    1. TM3 & Orlen: odległość 457 km, czas podróży 4:14 h, w tym postój 16 min. na stacji w Wisznia Mała Wschód
    2. TM3 & GreenWay: odległość 452 km, czas podróży 4:16 h, w tym postój 12 min. na stacji w Galerii Dominikańskiej we Wrocławiu.
  4. Katowice – Szczecin
    1. TM3 & Orlen: odległość 583 km, czas podróży 5:39 h, w tym postój 33 min. na stacji Jawor Wschód S3,
    2. TM3 & GreenWay: odległość 571 km, czas podróży 5:27 h, w tym postój 35 min.: Kąty Wrocławskie.
  5. Gdańsk – Lublin
    1. TM3 & Orlen: odległość 527 km, czas podróży 5:33 h, w tym postój 16 min. na stacji w Warszawie,
    2. TM3 & GreenWay: odległość 601 km, czas podróży 5:26 h, w tym postój 30 min.: Artus Stryków.

Rezultaty wydały nam się interesujące: trzymanie się sieci Orlen Charge w okolicy Warszawy skutkuje przejazdem przez miasto, co jest gwarancją utknięcia w korkach. Ale w innych metropoliach (Kraków, Wrocław) to GreenWay może wymusić na nas podróż do centrum, podczas gdy korzystanie ze stacji Orlenu będzie wiązało się z całkiem wygodnym (i krótkim) postojem gdzieś na stacji paliw niedaleko drogi szybkiego ruchu.

Wybór ładowarek GreenWay Polska oznacza podobny czas przejazdu, może się też okazać, że zostaniemy zmuszeni do pokonania większej liczby kilometrów.

Ford Mustang Mach-E w podróży po Polsce

Rezultaty dla Forda Mustanga Mach-E z napędem na tył i mniejszą baterią 75 (71) kWh:

  1. Poznań – Warszawa – Ostrów Mazowiecka
    1. Ford Mustang Mach-E & Orlen Charge: odległość 451 km, czas podróży 4:45 h, w tym 2 postoje na ładowanie, 59 minut, Osiecza Pierwsza i Wiśniowa Góra
    2. Ford Mustang Mach-E & GreenWay: odległość 400 km, czas podróży 3:54 h, w tym postój 38 min.: Artus Stryków.
  2. Warszawa – Zakopane
    1. Ford & Orlen: odległość 398 km, czas podróży 5:04 h, w tym dwa postoje na w sumie 33 min. na stacji w Łączynie (uch…) i Krakowie,
    2. Ford & GreenWay: odległość 477 km, czas podróży 6:04 h, w tym dwa postoje na w sumie 59 min.: Kaufland Częstochowa i KFC Góra Libertowska,
  3. Kraków – Poznań
    1. Ford & Orlen: odległość 457 km, czas podróży 4:50 h, w tym dwa postoje na w sumie 45 minut, A4 Wysoka i Wisznia Mała Wschód
    2. Ford & GreenWay: odległość 459 km, czas podróży 5:08 h, w tym jeden postój na 1:08 h: Brzeg Młodoszowice,
  4. Katowice – Szczecin
    1. Ford & Orlen: odległość 590 km, czas podróży 7:09 h, w tym dwa postoje na w sumie 1:46 h: Orlen Grabiszyńska Wrocław i Świebodzin,
    2. Ford & GreenWay: odległość 575 km, czas podróży 6:44 h, w tym 3 postoje na w sumie 1:30 h: Kąty Wrocławskie, Sucha Górna, Gorzów Wielkopolski
  5. Gdańsk – Lublin
    1. Ford & Orlen: odległość 596 km, czas podróży 6:38 h, w tym dwa postoje na w sumie 1:33 h: Brześć Kujawski i Warszawa,
    2. Ford & GreenWay: odległość 509 km, czas podróży 6:13 h, w tym 3 postoje na w sumie 46 min.: Nidzica, Dalanówek i Warszawa.

Kiedy pojemność baterii spada, wyniki mocno zależą od trasy, którą mamy do pokonania. Uparte trzymanie się któregokolwiek operatora może wpłynąć na znaczące wydłużenie podróży. GreenWay Polska prezentuje się lepiej, jeśli nasza podróż przebiega paneuropejskim szlakiem TEN-T, bo tam przypadała pierwsza seria dofinansowań do punktów ładowania. I może zawieść, gdy musimy pojechać drogą spoza tej sieci (np. Warszawa – Zakopane czy Gdańsk – Szczecin).

Mapa głównych dróg szlaków TEN-T (grube czerwone) (c) KE

Podsumowanie

Przy dużej baterii jesteśmy w zasadzie niezależni, szczególnie, gdy nie mamy oporów, by korzystać z ładowarek GreenWay Polska, Orlenu czy innego operatora albo gdy jeździmy Teslą, która dodatkowo może korzystać z Superchargerów. Przy mniejszej rekomendujemy uważne przejrzenie pokonywanych często tras. W Europie Ionity wydaje nam się najlepszym wyborem, na terenie Polski konieczne jest żonglowanie abonamentami GreenWay Polska, Ionity, może też Superchargerami.

Najsłabszą opcją (spośród najlepszych) wydaje nam się zaufanie wyłącznie stacjom ładowania Orlenu, choć musimy dodać, że operator całkiem nieźle obstawił nasze drogi szybkimi ładowarkami. Ogólne wrażenie redakcji Elektrowozu jest takie, że GreenWay wypada tym lepiej, im mniejszą mamy baterię, ale wybór preferowanego operatora powinien zależeć od naszych regularnych podróży.

Nie potrafimy wyłonić jednoznacznego zwycięzcy, Orlen poczynił spore postępy z rozbudową swojej sieci. Dlatego zalecamy korzystanie z ABRP i… brak zaufania do jednej tylko marki, chyba że pokonujemy trasy obsadzone przez Superchargery Tesli.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version