Polskie Koleje Państwowe (PKP) rozpoczęły pilotażowy program instalowania punktów ładowania pojazdów elektrycznych przy dworcach kolejowych. Pierwsze z nich zostały uruchomione w województwie śląskim, w Katowicach, Gliwicach i Częstochowie. Na tym etapie projektu łącznie ma ich być dziesięć.
Dworce PKP z punktami ładowania samochodów elektrycznych
Zgodnie z informacją PKP, pierwsze punkty ładowania ecoMOTO uruchomiono już przy dworcach Katowice, Katowice Ligota, Gliwice, Częstochowa. Oprócz nich urządzenia pojawią się przy stacjach:
- Warszawa Centralna,
- Warszawa Wschodnia,
- Wrocław Główny,
- Opole Główne,
- Gdynia Główna,
- Gdańsk Wrzeszcz.
Urządzenia wyposażone są w dwa gniazda Type 2 (Mennekes) o mocy 22 kW każde (źródło). Usługa na razie jest darmowa i nie wymaga rejestracji.
Jak powiedział Mirosław Antonowicz, wiceprezes PKP S.A., firma chce się włączyć w program rozwoju elektromobilności w Polsce premiera Morawieckiego. I przypomina, że to linie kolejowe przyczyniły się do rozwoju telegrafu, telefonu i sieci światłowodowej na terenie naszego kraju. Krytycy samochodów elektrycznych uważają, że stacje ładowania przy dworcach to strzał w stopę. Tymczasem podobne rozwiązania testują już nasi zachodni sąsiedzi. Oni jednak idą o krok dalej: przy dworcach udostępniają elektryczne riksze, które można wypożyczyć na zasadzie carsharingu.
> Deutsche Bahn testuje elektryczne riksze. Dobry pomysł!
Pierwsze opinie są dość entuzjastyczne. Okazuje się, że riksze rozwiązują problem tzw. ostatniej mili: nie wszyscy mają pieniądze, by podróżować taksówkami. Nie wszyscy też są w stanie poradzić sobie z bagażem w komunikacji miejskiej. Elektryczna riksza pozwala na przejechanie od bramy dworca do domu za ułamek ceny identycznego przejazdu taksówką.
Na zdjęciu: ładowarka przy dworcu w Gliwicach (c) PKP S.A.