Od czasu, gdy Innogy przestało udostępniać swoje słupki za darmo, znalezienie bezpłatnej stacji ładowania w Warszawie i okolicach stało się znacznie trudniejsze. Ale takie miejsca są, są też lokalizacje, w których naładujemy się znacznie taniej niż w domu. Oto spis tych placówek, które posiadają gniazda Typu 2 i oferują więcej niż standardowe 2,3 kW mocy.

Bardzo tanie i darmowe stacje ładowania w Warszawie

Zacznijmy od lokalizacji darmowych. Na północny-wschód od Warszawy, w Markach, znajdują się dwa bezpłatne słupki ładowania o mocy 22 kW (wymagany własny przewód Typu 2), w których działa co najmniej jedno gniazdo. Pierwszy słupek stoi przy policji i Mareckiego Centrum Kultury (PlugShare TUTAJ), drugi na parkingu P+R (TUTAJ). Obydwa miejsca polecamy albo mieszkańcom okolic, albo też ludziom, którzy potrafią zagospodarować te kilka godzin – na przykład wracając autobusem do CH Marki.

W Warszawie za darmo naładujemy się przy Lidlu na ulicy Puławskiej (TUTAJ), gdzie mamy do dyspozycji nawet złącza szybkiego ładowania. Tego Lidla nie należy jednak mylić z Lidlem przy ulicy Modlińskiej – ta ładowarka częściej stoi zepsuta niż działa. Aktualnie jest nieczynna i nie wiadomo, kiedy zostanie naprawiona.

Ładowanie płatne, acz bardzo tanie = parkingi P+R

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że podróże na skraj miasta dla wielu osób będą absurdem. Dlatego ze swej strony polecamy parkingi P+R.  Parkingi mają obsługę, która troszczy się o stan wszystkich urządzeń, więc ewentualne awarie są z miejsca usuwane. Ładowanie na parkingach jest darmowe pod warunkiem posiadania biletu okresowego, co najmniej dobowego (15 zł za normalny, 7,5 zł za ulgowy).

Jeżeli więc mamy, dajmy na to, Kię e-Niro z baterią 64 kWh, którą wykorzystujemy w przedziale 20-80 procent, jednorazowe ładowanie będzie nas kosztować 39 gr/kWh (15 zł/38,4 kWh). Im większa bateria, tym koszty energii niższe. A jeżeli ktoś w gospodarstwie domowym ma bilet miesięczny (bo potrzebuje), wtedy uzupełnimy energię za darmo.

Parkingi P+R mają trzy ważne cechy, o których warto pamiętać:

  1. do rozpoczęcia ładowania nie jest potrzebna żadna karta,
  2. jeśli nie będziemy mieli biletu długookresowego (co najmniej dobowego), za ładowanie zapłacimy 100 złotych. Nie, bilety jednorazowe nie wystarczą,
  3. na parkingach P+R między 2.30 a 4.30 trwa przerwa techniczna. Pozostawienie w tych godzinach samochodu na parkingu to koszt 100 złotych. Wyjątkiem są posiadacze karty Eko, którzy mogą się ładować także w nocy.

Bardzo ważną zaletą parkingów P+R jest ich bardzo dobre połączenie z resztą miasta oraz rosnąca liczba lokalizacji wyposażonych w słupki ładowania. Warszawa dysponuje obecnie 15 parkingami P+R, z czego na 9 naładujemy elektryka:

  • P+R Metro Młociny I (PlugShare TUTAJ), 2 słupki/4 stanowiska do ładowania, istnieje możliwość wypożyczenia przewodu, nadal jest 5 kart Eko!,
  • P+R Metro Młociny III (TUTAJ), 1 słupek i miejsce dla rowerów, istnieje możliwość wypożyczenia przewodu,
  • P+R Metro Marymont (TUTAJ), 2 słupki/4 stanowiska, 1 dostępna karta Eko!,
  • P+R Połczyńska (TUTAJ), 1 słupek/2 stanowiska, 1 dostępna karta Eko!,
  • P+R Ursus-Niedźwiadek (TUTAJ), 2 słupki/4 stanowiska, 1 dostępna karta Eko!,
  • P+R Aleja Krakowska (TUTAJ), 2 słupki/4 stanowiska,
  • P+R Metro Stokłosy (TUTAJ), 1 słupek/2 stanowiska,
  • P+R Wawer SKM (TUTAJ), 1 słupek/2 stanowiska,
  • P+R Anin SKM (TUTAJ), 1 słupek/2 stanowiska.
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: