Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

GDDKiA ogłasza przetarg na stacje ładowania. Uzupełnienie A2, A1, A4 oraz S8, Zakopianka, S3 pod Nową Solą

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na uruchomienie 15 nowych stacji ładowania na MOP-ach. Przetarg dotyczy dolnej połowy kraju, ładowarki mają pojawić się na autostradzie A2, A1, A4, drogach ekspresowych S8, S7 (Zakopianka), S19 nad Rzeszowem i S3 w okolicy Nowej Soli. W wybranych lokalizacjach operatorzy stacji ładowania dostaną zgodę na uruchomienie obok nich automatów lub sklepów autonomicznych, żeby zwiększyć atrakcyjność miejsca.

Proponowane stacje ładowania na kolejnych MOP-ach

Nowe stacje ładowania ułatwią podróżowanie na trasach Warszawa – Poznań (czy właścicielom Tesli będzie się chciało jechać kilka kilometrów dalej do Lućmierza?), Warszawa – Wrocław, Wrocław – Katowice, Kraków – Zakopane, Rzeszów – Lublin, Warszawa – Katowice i Zielona Góra – Legnica. Nieco zaskakują aż cztery lokalizacje pod Częstochową (2x MOP Gorzelanka i 2x MOP Starcza), ale przy dużym natężeniu ruchu dobrze jest mieć alternatywę:

Przykładowa przestrzeń na ładowarki na MOP Krajków Północ (c) GDDKiA

Umowy będą zawierane na 20 lat, na oferty organizacja czeka do 15 marca 2024 roku (źródło). Podstawowym kryterium ma być propozycja czynszu za daną lokalizację, w niektórych z nich GDDKiA zapowiada możliwość uruchomienia dodatkowych punktów sprzedaży (maszyny vendingowe, sklepy autonomiczne). Atrakcyjność miejsc może nie być zbyt wysoka, skoro zgodzono się zarówno na sprzedaż detaliczną, jak też na dzierżawę dwóch lokalizacji obok siebie przez jednego operatora. W początkowych przetargach takie opcje nie przechodziły, tłumaczono się koniecznością dywersyfikacji.

W dokumencie Informacja o Warunkach Przetargu mówi się, że do 2025 roku niemal wszędzie powinny powstać stacje o mocy 400 kW z co najmniej jednym punktem 150 kW. W 2027 r. ma to być 600 kW z co najmniej 2 punktami 150 kW. Wyjątkiem jest MOP Zbójecka Góra, gdzie dopiero w 2027 roku oczekuje się 300 kW, w tym minimum 1 punktu o mocy 150 kW.

Powyższe moce dotyczą aut osobowych. W wypadku ciężarówek wybrane MOP-y mają obsługiwać 1 400 kW i mieć co najmniej 1 punkt o mocy 350 kW do 2025, 2 800 kW i co najmniej 2x 350 kW do 2027 oraz 3 600 kW i o najmniej 2x 350 kW do 2030 roku (źródło, strony 6-7).

Nowa stacja ładowania Dokida w Czaplinku

Skoro już jesteśmy przy stacjach ładowania, warto dodać, że w Czaplinku (ul. Drahimska 59, PlugShare TUTAJ) powstała nowa stacja ładowania uprzyjemniająca podróż z Poznania na Pojezierze Drawskie czy nad morze. Jej operatorem jest firma Dokida, na miejscu uruchomiono dwie ładowarki Axon Easy Ekoenergetyki z dwoma punktami ładowania każda o mocy 120 kW. Opłata wynosi 2,76 zł/kWh, urządzenia obsługuje się z poziomu aplikacji Elocity.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 4.8]
Exit mobile version