Należący do francuskiej grupy bankowej BPCE (Wikipedia TUTAJ) fundusz inwestycyjny Mirova Energy Transition 6 złożył w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o pozwolenie na przejęcie GreenWay Holding. Należąca do holdingu firma GreenWay Polska jest dziś największym polskim operatorem stacji ładowania, zarządza 500 lokalizacjami, w tym około dwustoma stacjami partnerskimi. Operator chwali się, że należy doń około 20 procent punktów ładowania w kraju.
GreenWay będzie miał nowego właściciela?
Przejęcie GreenWay Holding przez Mirova Energy będzie oznaczało, że fundusz stanie się istotnym graczem na rynku stacji ładowania aut elektrycznych w Polsce i na Słowacji. Sieć GreenWay powstała u naszych południowych sąsiadów w 2011 roku, natomiast holding ma siedzibę w Polsce, bo nasz kraj jest największym rynkiem usług operatora – lokalny oddział firmy funkcjonuje od 2016 roku. Liczba zarejestrowanych w GreenWay Polska użytkowników przekroczyła 108 tysięcy, z czego 33 tysiące założyły konto w 2024 roku. Na Słowacji liczba klientów wynosi zaledwie 19 tysięcy.
Na koniec 2024 roku GreenWay miał w Polsce 1 178 własnych punktów ładowania z 525 punktami AC i 653 punktami DC oraz zarządzał 455 punktami partnerskimi, należącymi do innych, pomniejszych operatorów lub firm (np. Ikea, Mercedes Jawor, InPost, Strabag; źródło). W sieci operatora energią odnawialną zasilane było 137 punktów prądu przemiennego (26,1 proc.) oraz 455 punktów prądu stałego (69,7 proc.). Przedsiębiorstwo oddało też do użytku 650 nowych punktów ładowania dla firm, które rozwijają tabory pojazdów elektrycznych.
Jaki efekt może mieć przejęcie operatora przez zagraniczny fundusz inwestycyjny? Fundusze inwestycyjne mają to do siebie, że wykładają pieniądze, żeby uzyskać ich zwrot z naddatkiem. Dlatego możemy spodziewać się testowania progu bólu, gdy chodzi o ceny ładowania, szczególnie, że Orlen – największy konkurent GreenWaya w kraju – przyjął podejście wyczekująco-naśladujące, eksperymentuje z promocjami, ale na razie nie będzie się spieszył z rozwojem. Z kolei drugi największy operator sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych, Lidl, funkcjonuje w innym segmencie rynku.