Ford wprowadził na amerykański rynek urządzenie, które idealnie sprawdzi się w czasach, gdy samochody elektryczne będą służyć w roli magazynów energii na kółkach. Stacja ładowania nosi nazwę Ford Charge Station Pro, jest kompatybilna z elektrycznym pickupem, Fordem F-150 Lightning, i kosztuje zaledwie 1 310 dolarów netto. 

Dwukierunkowe stacje ładowania będą w Polsce od mniej niż 10 000 złotych plus montaż?

Nie dalej jak wczoraj opisywaliśmy samochody, które można wykorzystać do zasilania zewnętrznych urządzeń, czyli posiadające mniej lub bardziej podstawowe funkcje magazynów energii, a już na pewno: źródła awaryjnego zasilania. Te najbardziej zaawansowane wymagały specjalnych urządzeń, ładowarek, które pozwalałyby na dwukierunkowy przepływ energii z zasilaniem domu (V2H) czy nawet oddawaniem energii do sieci elektroenergetycznej (V2G).

Na podstawie dotychczasowych cen stacji ładowania V2H/V2G dla pojazdów z portem Chademo, szacowaliśmy, że powinny one kosztować w Polsce 20 tysięcy złotych i więcej. Czyli niebagatelną kwotę, którą należałoby dodać do ceny zakupu elektryka i kosztów instalacji sprzętu w domu. Tymczasem Ford Charge Station Pro ma być dostępne za zaledwie 1 310 dolarów, równowartość niecałych 5 800 złotych netto, 7 100 złotych brutto. To zaskakująco niska kwota, niewiele różni się od kosztów zakupu zwykłego wallboksa jeszcze kilka lat temu.

Nawet gdyby założyć, że sprzęt zostałby objęty dodatkowymi cłami i że przystosowanie go do zasilania 3-fazowego stosowanego w Europie podniosłoby jego cenę, nadal powinniśmy się mieścić w przedziale do 10 000 złotych. Tymczasem, podkreślmy to, zgodnie z deklaracją producenta, Ford Charge Station Pro jest ładowarką dwukierunkową, potrafi odbierać energię z samochodu.

Ford F-150 Lightning ma tę dodatkową zaletę, że zasili urządzenia o mocy do 9,6 kW. To już nie jest gniazdko 1,5 kW, którym obsłużymy lampy i niewielki grzejnik – to odpowiednik ponad czterech rozkręconych do maksimum piekarników! Ba, 9,6 kW wystarczy do zasilenia mniejszej pompy ciepła i nadal pozostanie zapas pozwalający na oświetlenie pomieszczeń, oglądanie telewizji czy pracę.

Stacja ładowania Forda nie jest już dostępna online, nie wiadomo też, jakie będą koszty wpięcia jej w domową instalację energetyczną. Informacje są jednak krzepiące.

Ilustracje za portalem Electrek.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: firmy, które wytwarzają i sprzedają podobne urządzenia w Polsce, prosimy o kontakt z redakcją pod adresem [email protected]. Chętnie opiszemy te rozwiązania.

> Forum ładowarki do aut elektrycznych

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]