Niby śmieszne, a jednak nie. Holenderski operator sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych, Fastned, który działa w Europie Zachodniej, ogłosił współpracę z firmą One Hundred Toilets. Dzięki niej wszystkie lokalizacje operatora zostaną wyposażone w toalety. Pierwsza zostanie uruchomiona już w tym kwartale. Fastned znany jest też z tego, że zadasza swoje lokalizacje, zawsze w okazały i charakterystyczny sposób, eksperymentalnie buduje na nich dodatkowe punkty usługowe.
Fastned, wzór do naśladowania
Kiedyś CPN-y były budkami, przy których można było zatankować i w których dało się kupić rozmaite części motoryzacyjne, płyny, narzędzia itd. Teraz są to wygodne i zadaszone stacje benzynowe położone w przystępnych lokalizacjach, w których główną ofertę stanowi gastronomia i alkohol, a dodatkowe płyny okołomotoryzacyjne stoją wciśnięte pod ścianą z chińskimi przewodami USB, uchwytami do telefonów i innymi gadżetami. Ładowarki z kolei wyglądają jak ubodzy krewni stacji paliw, nawet tych sprzed dziesiątek lat: w polu, czasem niewidoczne, upychane pod ścianami budynków albo w rogach parkingów.
Fastned dostrzegł ten problem już dawno temu. W 2018 roku (to już sześć lat!) firma zaprezentowała nowy projekt swoich dachów. Wykonanie z drewna gwarantowało ekologię. Pokrycie ogniwami fotowoltaicznymi zapewniało produkcję elektryczności, także do ładowania aut elektrycznych. I wreszcie charakterystyczne żółte malowanie na bokach sprawiało, że lokalizacje były rozpoznawalne. Dachy położone są wysoko, więc da się je zauważyć z drogi a przy okazji można pod nimi zaparkować nawet pojazdami ciężarowymi:
W 2024 roku operator oddał do użytku pierwszy punkt z barem, sklepem i toaletami w jednym budynku, który ma być „autostradową stacją usługową przyszłości” (zdjęcie poniżej). Teraz ogłoszono zawiązanie współpracy z One Hundred Restrooms, by wyposażyć w toalety wszystkie stacje ładowania aut elektrycznych. Placówki mają być „wysokiej jakości” i gwarantować „orzeźwiające doświadczenia sanitarne”. Pierwsze z nich pojawią się w Belgii i Holandii, z czasem powinny rozprzestrzenić się po całej Europie Zachodniej.
Nota od redakcji Elektrowozu: w Polsce chyba najciekawszy koncept takiej placówki ma Ekoen przy Lotnisku Chopina. Jest czysta, wygodna, całkiem widoczna z drogi, jeśli się wolno jedzie. No i wyposażono ją w cztery ładowarki o mocy 350 kW.