Energa ogłosiła, że planuje zbadać możliwość ładowania samochodów elektrycznych z wykorzystaniem infrastruktury oświetleniowej. W ramach planu Energa Oświetlenie zamontuje w trzech wybranych latarniach ulicznych punkty ładowania pojazdów elektrycznych.

Energa z idealną propozycją dla mieszkańców bloków [w przyszłości]

Jak wylicza producent energii, wymiana lamp sodowych na LED-owe, która dokonuje się w ostatnich latach, sprawiła, że w sieci pozostaje rezerwa mocy. LED-y zużywają bowiem o połowę mniej energii niż żarówki sodowe, instalacja przygotowana jest na większe obciążenie i może posłużyć do ładowania samochodów elektrycznych (źródło).

Łatwo wyliczyć, że jeśli mówimy o wymianie żarówki sodowej o mocy 0,4 kW na oprawę LED o mocy 0,2 kW, przy zaledwie 11 lampach zostaje nam 2,2 kW w zapasie. Jest to moc zbliżona do tej, którą samochód elektryczny pobierałby ze ściennego gniazdka – przy nocnym postoju w zupełności wystarczy do uzupełnienia 22 kWh energii, co przekłada się na 100-150 kilometrów zasięgu.

Doskonałe rozwiązanie na blokowiskach!

> Panele fotowoltaiczne na loggii/balkonie w bloku? W Katowicach się udało za mniej niż 2,5 tysiąca złotych

Energa Oświetlenie zarządza łącznie 332 tysiącami opraw oświetleniowych na terenie większości miast północnej Polski. 20 procent z nich to już oprawy LED.  Dlatego uruchomiony zostanie pilotażowy, testowy program, w ramach którego na wybranych lampach pojawią się punkty ładowania. Mają one obsługiwać moc od 3,7 do 22 kW, w zależności od aktualnego poboru mocy przez sieć oświetleniową (czyli w dzień naładujemy się szybciej).

W pilotażowym projekcie w gniazda ładowania zostaną wyposażone trzy latarnie w Gdyni, których lokalizacje zostaną ustalone we współpracy z samorządem.

> Pompa ciepła w Tesli Model Y a grzałki oporowe w Tesli Model S – grzałki jednak wydajniejsze?! [wideo]

Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, eksperymentalny punkt ładowania w latarni uruchomiony przez (v) Vodafone

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]