Volvo Group, Daimler Truck i Traton Group (Volkswagen) oficjalnie wystartowały z programem Commercial Vehicle Charging Europe. W jego ramach w ciągu najbliższych pięciu lat ma zostać uruchomionych 1 700 punktów ładowania o ultrawysokiej mocy, które będą wykorzystywane do ładowania ciężarówek oraz autokarów. Nazwa joint-venture jest robocza, ostateczna ma zostać podana „w późniejszym terminie”.

Stacje ładowania dla transportu ciężkiego coraz bliżej, ale powoli

O inicjatywie trzech firm pisaliśmy niemal dokładnie rok temu. W założeniach programu nic się nie zmieniło, nadal mówi się o co najmniej 1 700 punktach ładowania zasilanych zieloną energią i zlokalizowanych przy korytarzach transportowych oraz centrach (ang. hub) komunikacyjnych. Infrastruktura powinna pomóc w promowaniu zasilanych bateryjnie ciężarówek i autokarów, bo żadna rozsądnie myśląca firma logistyczna czy transportowa nie zdecyduje się na przejście na elektryki, gdy nie będzie miała gdzie ich ładować.

CV Charging Europe ma funkcjonować w roli CPO, operatora sieci stacji ładowania. Dokładnie tak samo jest w przypadku Ionity, które zawiaduje całą siecią i daje jej markę, chociaż w tle zarządzane jest przez Grupę Volkswagena, Forda, Grupę BMW, Daimlera oraz koncern Hyundaia. Ładowarki CVCE będą wyposażane w porty ładowania MCS (Megawatt Charging System, zdjęcie prototypu poniżej) obsługujące moce do 1-3 MW (maksimum: 3,75 MW), ale żadna z firm wchodzących w skład joint-venture nie podaje dalszych szczegółów. Nie wiadomo, ile punktów ładowania przypadnie na stację ani jakie będą moce ładowarek.

Ten brak konkretów może wynikać z faktu, że rządy niektórych państw dopiero toczą rozmowy o infrastrukturze dla transportu ciężkiego. Rozważa się na przykład wyciąganie danych z systemu pobierania opłat za autostrady, żeby ocenić, gdzie punkty ładowania dla ciężarówek będą najbardziej potrzebne. W tych przygotowaniach pierwsze skrzypce grają Niemcy, ważny kraj tranzytowy, które chciałyby stworzyć oprogramowanie do planowania rozkładu stacji ładowania (StandortTool 2.0, dosłownie: Narzędzie do Miejsc Postojowych 2.0) oraz wymieniać się informacjami z innymi państwami Unii Europejskiej.

Prezesem CH Charging Europe jest Anja van Niersen, współzałożycielka Allego, sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Zdjęcie otwierające: strona startowa programu (c) CV Charging Europe

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: