Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Circle K, Fastned + Tesla – coraz więcej dużych stacji (centrów) ładowania z ultraszybkimi ładowarkami

Gdyby to były nowe stacje benzynowe, nikogo by one nie zainteresowały, bo wyglądają zupełnie normalnie. Ale kierowcy samochodów elektrycznych z pewnością docenią, że operatorzy stacji ładowania zaczynają traktować ich jak normalnych klientów, którzy też woleliby nie moknąć.

Nowe centrum ładowania Circle K w Norwegii

Nowe centrum ładowania powstało niedaleko miejscowości Kongsberg. Wygląda jak normalna, dobrze wyposażona stacja paliw. Ma 16 stanowisk do uzupełniania energii z ładowarkami 300 kW, które ulokowano pod dachem, żeby kierowcom nie kapało na głowę. Przy stanowiskach znajduje się wiadro z wodą i szczotką idealne do przetarcia przedniej szyby. Są też odkurzacze i śmietniki.

Tuż obok ulokowano sklep i bar, w którym można przekąsić coś na szybko albo zrobić małe zakupy. Nad nimi, na pierwszym piętrze, jest poczekalnia z 50 miejscami siedzącymi. Na dachach zamontowano panele fotowoltaiczne ładujące znajdujący się w pobliżu magazyn energii. Odkrył go Bjorn Nyland, Circle K się nim nie chwali – na zdjęciu poniżej to ten betonowy prostopadłościan ze ścianą wyłożoną drewnem, który widać najbardziej z lewej:

Moc ładowania wynosząca 300 kW dotyczy tylko aut podłączających się przez CCS. Samochody z portem Chademo skazane są, jak ocenił Nyland, na ledwie 50 kW. Dziś nie ma jeszcze elektryka pozwalającego na rozpędzenie się do 300 kW, ale wystarczy, że auto osiąga 110-125 kW (np. Mercedes EQC, Volkswagen ID.4), byśmy uzupełnili +100 km zasięgu w ~10 minut.

Energy Superhub / Supercentrum Energetyczne Fastned

Podobnie rozległe centrum ładowania (Energy Superhub, pol. Superhub z Energią, Supercentrum Energetyczne) zapowiada Fastned w Oxfordzie. Ma ono mieć 14 szybkich stacji ładowania oraz 12 Superchargerów Tesli. Całkowita dostępna tam moc ma wynieść 10 MW, jeśli więc przyjmiemy, że średnia moc ładowania różnych aut wynosi około 80 kW, Superhub byłby w stanie obsłużyć do 125 elektryków jednocześnie.

Także Fastned pomyślał o tym, żeby ładowarki znalazły się pod zadaszeniami (holenderska firma o tym nie zapomina) oraz żeby w pobliżu znalazły się stojaki na rowery, coś, co wygląda na poczekalnię oraz… przystanek autobusowy:

Stacja Circle K w Norwegii już działa, centrum Fastned + Tesla ma zostać uruchomione pod koniec 2021 roku. W Polsce dwa znacznie mniejsze centra ładowania ma GreenWay Polska, jedno niedaleko Zielonej Góry uruchomiła Ekoenergetyka Polska pod marką Ekoen.

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: naszym zdaniem zadaszenia to drugi najważniejszy element takich stacji ładowania, bo podłączanie kabla w deszczu nie jest przyjemne (a niektórych może stresować). Na pierwszym miejscu nadal wymienilibyśmy jak najwyższe moce ładowania z rozsądnie wycenioną energią. 50 kW to ostateczność, 100 kW bywa o wiele lepsze – szczególnie wtedy, gdy nie ma jak wyjść na zewnątrz, więc trzeba szukać miejsca na wyprostowanie nóg w kabinie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 7 głosów Średnia: 4.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version