Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Chiny chcą zbudować krajową sieć stacji wymian baterii. Czyżby pomysł na państwowe magazyny energii?

Chińskie ministerstwo przemysłu i technologii informatycznych (MIIT) poinformowało o chęci uruchomienia krajowej sieci stacji wymian baterii. W ramach pilotażu ma zostać oddanych do użytku ponad 1 000 takich placówek, które będą obsługiwały nie tylko samochody osobowe, ale też ciężarówki.

Wymiana baterii w trasie. Dziś Nio, w przyszłości więcej marek?

Dziś, pod koniec 2021 roku, jedyną marką, która wykorzystuje komercyjnie stacje wymian baterii, jest chińskie Nio. Reszta producentów postawiła na rozwiązania tańsze, dające się sfinansować w sposób rozproszony – czyli stacje ładowania. Ale rząd Chin chce to zmienić i to na więcej niż jednym szczeblu.

Wspomniane ministerstwo planuje uruchomić 1 000 stacji ładowania i stworzyć mechanizm zachęt, który doprowadzi do wprowadzenia na drogi 100 000 pojazdów pozwalających na wymiany baterii w trasie. Pierwsze jedenaście miast, w których zostaną uruchomione placówki tego rodzaju, to Pekin, Changchun, Tangszan (tuż obok Pekinu, niewidoczny na mapie), Jinan, Nankin, Hefei, Wuhan, Sanya, Chongqing, Yibin i Baotou. W Yibinie, Tangszan i Baotou stacje mają powstać przede wszystkim do obsługi ciężkiego transportu.

Sieć stacji wymian baterii pozwalająca na objechanie wschodniej części Chin ma pozwolić na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 2 miliony ton rocznie. Umożliwi też zaoszczędzenie 700 tysięcy ton paliwa. Nie podano żadnych dodatkowych szczegółów dotyczących mechanizmu wymian akumulatorów oraz ich kompatybilności między markami.

Być może rząd Państwa Środka zechce „zachęcić” Nio do licencjonowania swej technologii albo wykorzysta inne tego rodzaju inicjatywy, które utknęły lub znajdują się w fazie prototypowej. Nad takimi rozwiązaniami pracowały między innymi BAIC i Geely, do wymian baterii były też przystosowane niektóre modele Renault.

Zdjęcie otwierające: wymiana baterii w aucie Nio

Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: sieć wygląda ciekawie z punktu widzenia transportu, ale trudno przecenić jej rolę w magazynowaniu energii. Jedna stacja, nawet jeśli przechowa zaledwie 15 baterii do aut elektrycznych, będzie mogła zgromadzić około 1,2 MWh energii, co wystarczy na zasilenie przez jeden dzień całkiem sporego bloku. Albo na wspomaganie zasilania niewielkiego osiedla.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version