BMW wprowadza w Europie usługę ChargeNow. Dzięki niej właściciele elektrycznych oraz zelektryfikowanych BMW i Mini mogą korzystać ze stacji wykazywanych przez usługę bez konieczności zakładania osobnych kont i zdobywania dodatkowych kart. W Europie ChargeNow obejmuje 90 tysięcy stacji ładowania, w Polsce zaczęło się od infrastruktury Greenway.

Ładowanie samochodu elektrycznego coraz prostsze

Ładowanie samochodu elektrycznego innego niż Tesla bywa uciążliwe: trzeba założyć konto na jakiejś platformie (np. Greenway), wozić ze sobą kartę lub przynajmniej zapamiętać login i hasło do panelu w przeglądarce. Tymczasem każdy nowoczesny samochód elektryczny przedstawia się ładowarce unikalnym identyfikatorem, który jednoznacznie identyfikuje auto i jego właściciela.

> Audi e-tron coraz bardziej opóźniony. Pierwsze dostawy najwcześniej w 2019

Mogłoby być zatem tak, że właściciel auta po prostu wpina się do ładowarki, a ta łączy się z serwerem operatora, by znaleźć konto kierowcy i obciążyć go kwotą za ładowanie. W Tesli takie działanie jest standardem od początku Superchargerów, w samochodach elektrycznych produkowanych w Europie i wyposażonych w gniazdo CCS ma być obowiązkowe od 2020 roku*).

Usługa ChargeNow to krok w tym kierunku. Właściciel BMW i, BMW iPerformance lub Mini musi założyć konto w usłudze ChargeNow. Do konta zostaje wydana karta RFID (identyfikacyjna). Gdy kierowca podepnie się do ładowarki zrzeszonej w sieci ChargeNow i machnie kartą ChargeNow, proces ładowania się rozpocznie, a jego rachunek zostanie obciążony kwotą za pobraną energię lub spędzony przy ładowarce czas.

Cennik ChargeNow? Aktualnie nieznany

Co ważne, będzie to rachunek w usłudze ChargeNow, niezależnie od tego, z jakiej sieci kierowca korzystał po drodze – wszystkie opłaty będą więc w tym samym miejscu.

> Aktualna mapa stacji ładowania samochodów elektrycznych

ChargeNow obejmuje dziś ponad 90 tysięcy stacji ładowania samochodów elektrycznych w całej Europie, w tym 110 lokalizacji w Polsce. Na terenie naszego kraju rozpoczęto od sieci Greenway, ale niewykluczone, że do usługi trafią też stacje innych operatorów. Aktywacja konta ChargeNow sprawia, że właściciel BMW i3 – lub innego elektryka firmy – może filtrować stacje m.in. przez kompatybilność z usługą.

Ceny ChargeNow w Polsce nie zostały oficjalnie podane, nie wiemy zatem, czy ładowanie na stacji Greenway z użyciem tej usługi jest droższe, czy tańsze niż w przypadku korzystania z karty Greenway.

*) Jako ciekawostkę warto dodać, że już protokół CCS 1.0 umożliwiał na rozliczanie użytkownika wyłącznie na podstawie identyfikatora podawanego przez samochód – ale dotyczyło to wyłącznie ładowania prądem przemiennym (AC). W przypadku podłączenia do szybkiej ładowarki prądu stałego, konieczne było skorzystanie z zewnętrznej karty RFID lub terminala płatniczego. Dopiero protokół CCS 2.0 pozwala na rozliczanie płatności bez konieczności okazywania jakiejkolwiek karty, niezależnie od rodzaju zewnętrznego źródła energii (prąd przemienny/AC, prąd stały/DC).

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]