Publikacja oficjalnego cennika Greenway Infrastructure Poland sprawiła, że możliwe jest porównanie stawek za korzystanie ze stacji ładowania samochodów elektrycznych Greenway w Polsce i na Słowacji. Sprawdźmy, kto płaci więcej, a kto ma korzystniejsze warunki użytkowania ładowarek.

Aktualny cennik Greenway w Polsce a stawki na Słowacji

Podstawowa cena za ładowanie

  • Polska: 2,29 złotego
  • Słowacja: 5 euro za 45 minut + 0,13 euro za 1 minutę

Rozliczenie w Polsce nawiązuje do wytycznych sformułowanych w Ustawie o elektromobilności i odnosi się do każdej pobranej kilowatogodziny energii. Z kolei na Słowacji stosowane jest rozliczenie za czas podłączenia. To pierwsze wydaje nam się lepsze i uczciwsze z punktu widzenia kierowców.

> Samochód elektryczny a rachunki za prąd – o ile się zwiększą przy ładowaniu w domu? [LICZYMY]

Jak jednak porównać obie stawki? Otóż na stronie Greenway.sk znajdziemy informację, że „za około 30 minut ładowania klient zapłaci 8,90 euro i w tym czasie pobierze 18 kWh energii, co odpowiada 120 km zasięgu”. Spróbujmy przeliczyć tę stawkę na złotówki: 8,9 euro * 4,2176 = 37,54 złotego. Po podzieleniu przez ilość pobranej energii otrzymujemy 2,09 złotego za 1 kilowatogodzinę.

A zatem:

  • Polska: 2,29 zł / 1 kWh (przy stawce podatku VAT = 23 procent)
  • Słowacja: 2,09 zł / 1 kWh (przy stawce podatku VAT = 20 procent)

Konkluzja? Różnica między stawkami nie jest szczególnie wysoka. Przyznajemy 0,75 punktu za droższe ładowanie i 1 punkt za tańsze.

Polska – Słowacja 0,75:1

Konieczność rejestracji

  • Polska: NIE
  • Słowacja: TAK

Polska Ustawa o elektromobilności narzuciła operatorom stacji ładowania samochodów elektrycznych pewne warunki. Chęć skorzystania z ogólnodostępnej ładowarki nie może wiązać się z konieczności podpisywania żadnej umowy na świadczenie usług. Tymczasem na Słowacji do skorzystania z ładowarek Greenway konieczne jest posiadanie karty operatora, a więc zawarcie jakiejś formy umowy, z użyczeniem danych osobowych włącznie.

Taka przewaga Polski zdaniem redakcji www.elektrowoz.pl warta jest 0,5 punktu:

Polska – Słowacja 1,25:1

> CENY: Elektryczny Nissan Leaf droższy! Cena podskoczyła o 3,9 procent

Dodatkowe rabaty

  • Polska: 1,89 zł / 1 kWh (przy stawce podatku VAT = 23 procent)
  • Słowacja: 2,09 zł / 1 kWh (przy stawce podatku VAT = 20 procent)

Greenway Infrastructure Poland kusi do zarejestrowania się w sieci w zamian za niezły rabat w wysokości 17,5 procent. Rejestracja nie jest procesem szczególnie uciążliwym ani czasochłonnym, więc nie powinna nikomu nastręczać trudności. Jedynym jej minusem jest fakt, że korzystając z niej rezygnujemy z kawałka prywatności. Pytanie jednak, czy ta prywatność jest dla nas aż tak bardzo istotna, skoro na przykład pozostawiamy komentarze na mapie PlugShare? Szczególnie, że z kartą członkowską Greenway ładowanie jest już tańsze niż na Słowacji.

Sprawiedliwie będzie zatem przyznać punktację dokładnie odwrotną niż w paragrafie pierwszym: 1 punkt kontra 0,75 punktu.

Polska – Słowacja: 2,25:1,75

Liczba stacji ładowania

  • Polska: 53 (przy powierzchni kraju równej 313 tysiącom kilometrów kwadratowych, 1 stacja na 5,9 tysiąca km2)
  • Słowacja: 25 (przy powierzchni kraju równej 49 tysięcy kilometrów kwadratowych, 1 stacja na 1,96 km2)

Liczbę stacji ładowania trudno bezpośrednio porównywać. Na Słowacji sieć Greenway jest już dojrzała i obejmuje korytarze transportowe, w Polsce dopiero intensywnie się rozwija. Wystarczy porównać mapy (ilustracja na otwarciu a ilustracja poniżej), żeby dostrzec, że w naszym kraju jest jeszcze sporo do zrobienia. Jednak wiele szlaków komunikacyjnych zostało już zelektryfikowanych.

> Stacje ładowania samochodów elektrycznych Greenway – plany 2018 [SPIS]

Aktualnie stosunek liczby stacji ładowania Greenway w Polsce do liczby na Słowacji wynosi niemal dokładnie 1:3. Przyznajemy 0,5 punktu Polsce i 1 punkt Słowacji.

Polska – Słowacja: 2,75:2,75

Podsumowanie

Koszt szybkiego ładowania na stacjach Greenway w wartościach bezwzględnych nie jest zachęcający dla potencjalnych nabywców samochodów elektrycznych, bo odpowiada kosztom – dosłownie – jazdy na zwykłym paliwie. Jeśli jednak założyć, że w Polsce, tak jak i w innych europejskich krajach, większość ładowań będzie odbywała się w domu, w pracy lub w darmowych, publicznych punktach, a stacje ładowania będą wykorzystywane tylko przy dłuższych podróżach, cennik zaczyna być sensowny.

Po porównaniu cenników ze słowacką firmą-matką Greenway dochodzimy do wniosku, że dziś oferta Greenway Infrastructure Poland jest ZBLIŻONA do oferty na Słowacji.

> Cennik Greenway OFICJALNIE: 2,29 lub 1,89 zł / 1 kWh CHAdeMO i Combo 2 oraz 1,49 lub 1,19 zł / 1 kWh Type 2

|REKLAMA|




|/REKLAMA|

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]