Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

Bosch prezentuje EVSE, przewód do ładowania bez „cegły”. A raczej: z „cegłą” we wtyczce

Podczas IAA Mobility 2021 Bosch zaprezentował przewód do ładowania zakończony z jednej strony wtykiem Schuko (klasyczne 230 V), z drugiej wtykiem Typu 2. Nie byłoby w tym niczego dziwnego, gdyby nie fakt, że wtyk Schuko był wymienny, a na przewodzie zabrakło klasycznej „cegły”, w której znajduje się cała elektronika.

„Cegła” / EVSE do ładowania samochodu kontra kabel Boscha. Polacy wymyślili to już dawno temu 🙂

Klasyczne EVSE, które dołączane jest do niektórych samochodów elektrycznych, prezentuje się mniej więcej tak, jak na zdjęciu poniżej. Urządzenie pilnuje parametrów prądu, monitoruje temperaturę wtyków, nierzadko wyświetla też informację o natężeniu. Nazwa „cegła” wzięła się z kształtu obudowy, zdarza się również, że urządzenie bywa nazywane „ładowarką”, choć trzeba pamiętać, że to nie jest ładowarka – przy prądzie przemiennym samochód korzysta z swojej własnej ładowarki.

EVSE / „cegła” / „ładowarka” dołączona do Kii e-Soul, którą mieliśmy okazję jeździć

Rozwiązanie Boscha jest praktyczniejsze i wydaje się bardziej estetyczne: całą niezbędną elektronikę ulokowano prawdopodobnie we wtyku Schuko, który modelka trzyma w lewej dłoni:

Producent chwali się, że całość waży mniej niż trzy kilogramy, jest więc lżejsza niż typowe rozwiązania tego rodzaju. Również kształty są zgrabniejsze, taki przewód łatwiej spakować do niewielkiej torby czy zmieścić w przegródce przy lub pod podłogą bagażnika. Ale to nie koniec: końcówki kabla są wymienne, więc wtyk Schuko można zamienić na wtyk Typu 2 pasujący do klasycznego słupka ładowania:

Przy zwykłym gniazdku kabel Boscha obsługuje moc do 3 kW, przy słupku ładowania jest w stanie zapewnić samochodowi do 22 kW na trzech fazach. Pełną szybkość uzupełniania energii osiągnie więc z nim zarówno Tesla Model 3 (11 kW), jak też Renault Zoe z silnikami z serii R (22 kW) czy starsza Tesla Model S wyposażona w dwie ładowarki pokładowe (również 22 kW).

Dodajmy, że na podobny pomysł na wiele lat przed Boschem wpadli Polacy, w tym Michał Bober (znany jako Michał Beaver). Stworzyli oni urządzenie EVSE XCharge, które obsługuje nie tylko gniazda Schuko (230 V), ale też popularne w Polsce gniazda siłowe. To również odpowiednik klasycznej „cegły” z elektroniką ukrytą we wtykach. Przewód wykonany przez Polaków dostępny jest w jego sklepie, ElectricMobility Store. Polecamy z czystym sumieniem.

Aktualizacja 2021/09/16, godz. 13.09: w odpowiedzi na nasze zapytanie Bosch odpowiedział nam, że na obecną chwilę nie może ujawnić ceny urządzenia z przyczyn związanych z konkurencją. Potwierdzono nam natomiast, że EVSE ma dwie końcówki: Schuko i Typu 2.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version