W środę, 25 stycznia, wystartowały konsultacje społeczne w kwestii uruchomienia w Warszawie Strefy Czystego Transportu (SCT). To pierwsza tego rodzaju inicjatywa w stolicy, przez najbliższe trzy miesiące mieszkańcy będą mogli wypowiadać się w kwestii proponowanej lokalizacji Strefy, terminów, warunków dla osób bytujących na danym obszarze i przyjezdnych. Proponowany zasięg Strefy Czystego Transportu w Warszawie obejmuje środkowe części miasta po obu stronach Wisły, w tym dzielnice Środmieście, Wola, Praga Północ i fragment Pragi Południe.

Strefa Czystego Transportu – konsultacje

Wdrożenie Strefy Czystego Transportu ma nastąpić w aż pięciu etapach, podczas gdy w Krakowie całe miasto zostanie objęte SCT w zaledwie dwóch krokach (terminach). Pierwsze obostrzenia mają pojawić się w 2024 roku, na podstawowe ruchy stolica ma czas do 2026 roku, ponieważ takie ramy czasowe wyznaczył Program Ochrony Powietrza dla Województwa Mazowieckiego (źródło).

Założono następujące minimalne wymogi dotyczące pojazdów, które będą mogły wjechać do warszawskiej SCT:

  • lipiec 2024, Etap 1:
    • Euro 2 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 1997 roku dla silników benzynowych,
    • Euro 4 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2006 roku dla silników Diesla,
  • 2026 rok, Etap 2:
    • Euro 3 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2001 roku dla silników benzynowych,
    • Euro 5 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2010 roku dla silników Diesla,
  • 2028 rok, Etap 3:
    • Euro 4 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2006 roku dla silników benzynowych,
    • Euro 6 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2015 roku dla silników Diesla,
  • 2030 rok, Etap 4:
    • Euro 5 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2010 roku dla silników benzynowych,
    • Euro 6d-TEMP lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2019 roku dla silników Diesla,
  • 2032 rok, Etap 5:
    • Euro 6 lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2015 roku dla silników benzynowych,
    • Euro 6d lub pierwsza rejestracja nie dalej niż w 2021 roku dla silników Diesla.

Łatwo się zorientujemy, że miasto początkowo wyruguje z ulic 27-letnie auta benzynowe i 18-letnie diesle, następnie chce pozbyć się samochodów odpowiednio 25- i 16-letnich, później 22- i 13-letnich, na czwartym etapie pojazdów 20- i 11-letnich, by ostatecznie, w 2032 roku, zakazać wjazdu do centrum samochodom spalinowym 17- i 11-letnim. Ograniczenia obejmą też hybrydy, w tym hybrydy plug-in (normy Euro je obowiązują), nie będą oczywiście dotyczyły samochodów elektrycznych oraz pojazdów służb.

Żeby nie utrudniać zanadto życia mieszkańcom, Warszawa planuje wprowadzenie przepustek do wykorzystania 4 razy w roku, które mogą zostać użyte na dojazd do szpitala, lekarza czy miejsca zdawania matury. Granice Strefy zostaną wyraźnie oznaczone, nie zostanie ona zamknięta szlabanami, wjazd do niej będzie odbywał się na podstawie nalepki, która będzie wydawana na wniosek kierującego. Jej maksymalny koszt wynika z Ustawy o elektromobilności, to 5 złotych, Warszawa może zaproponować niższą cenę.

Twórcy projektu o Strefie Czystego Transportu dla Warszawy zbadali realny poziom emisji spalin przez pojazdy poruszające się po ulicach miasta (źródło). Okazał się on wyższy niż w innych europejskich metropoliach, co oznacza, że na drogach jeżdżą samochody starsze, być może też takie, w których ingerowano w układ wydechowy. Mimo tego na pierwszym etapie ograniczenia obejmą zaledwie 2 procent lokalnego taboru.

Informacje na temat konsultacji społecznych i sposoby wyrażenia swojej opinii można znaleźć TUTAJ (dolna część strony).

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 8 głosów Średnia: 3.4]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: