Droga Via Carpatia jest ważnym korytarzem transportowym, który łączy Turcję na południu Europy z Litwą na jej północnym wschodzie. Rozwój szlaku finansowany był z wewnętrznych budżetów zainteresowanych krajów, ale nie był to oficjalny korytarz transportowy Unii Europejskiej. Aż do teraz.
Via Carpatia oficjalnym korytarzem TEN-T
W Polsce Via Carpatia ma 1 533 kilometry i przebiega przez Rzeszów, Lublin, Białystok, Ełk aż do granicy z Litwą. Na jej rozbudowie skorzysta też trasa Lublin – Warszawa – Trójmiasto, a więc porty w Gdańsku i Gdyni. W czerwcu 2018 roku Komisja Europejska zadecydowała o dopisaniu Via Carpatia do programu Łącząc Europę (Connecting Europe) i włączeniu jej do paneuropejskiej sieci korytarzy TEN-T.
To doskonała wiadomość dla wszystkich podróżujących samochodami elektrycznymi po wschodniej Polsce – jeśli Via Carpatia jest korytarzem TEN-T, to mogą wzdłuż niej stanąć szybkie stacje ładowania finansowane z funduszy unijnych. Dotychczas wschodnia część kraju prezentowała się dość ubogo, gdy chodzi o dostępne albo planowane lokalizacje. Urządzeń miało nie być tam w ogóle (patrz południowy-wschód na mapie Ionity)) lub też miały stanąć tak, aby tylko były:
Planowany rozkład stacji ładowania Ionity w Polsce (c) Ionity
Planowana sieć stacji ładowania Greenway w Polsce (c) Greenway Polska
Uznanie Via Carpatia za oficjalny korytarz TEN-T powinno zmienić tę sytuację. Skorzystają z tego zarówno mieszkańcy wschodnich regionów Polski, ale też osoby podróżujące na Mazury lub w Bieszczady z bogatszych części naszego kraju.
|REKLAMA|
|/REKLAMA|