Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

SZWAJCARIA pozwala na testowanie jazdy autonomicznej na drogach od 1 marca 2025 roku

Szwajcarska Rada Związkowa, czyli grupa osób będąca odpowiednikiem polskiego rządu połączonego z prezydentem, zadecydowała o wprowadzeniu przepisów pozwalających na używanie systemów jazdy autonomicznej lub częściowo autonomicznej na drogach publicznych. Chichotem losu jest, że właśnie w Szwajcarii swoją siedzibę ma Europejska Komisja Gospodarcza przy ONZ (UNECE), która pracuje nad identycznymi regulacjami dla krajów należących do UNECE, czyli zarówno Unii, jak też Szwajcarii.

Szwajcaria przepisy już ma, organizacjom ze Szwajcarii się nie spieszy

Jeśli chodzi o testowanie systemów jazdy autonomicznej lub obiecujących autonomię, nie istnieją dziś żadne przepisy, które obejmowałyby duże bloki państw, nie mówiąc o legislacji globalnej. Stany w USA regulują to na poziomie stanowym, w Europie każdy kraj może decydować samodzielnie, wiele państw czeka na przepisy obejmujące Unię Europejską, UE tymczasem ponagla UNECE, żeby kończyła swoje prace, bo wytyczne UNECE stanowią bazę dla legislacji unijnej. W efekcie Europa powoli zostaje w tyle za USA i Chinami.

Szwajcaria musiała dostrzec tę indolencję (źródło). 1 marca 2025 roku wejdą w życie przepisy, które pozwolą na używanie systemów jazdy półautonomicznej 3. poziomu (SAE Level 3), czyli umożliwiających zdjęcie rąk z kierownicy i odwrócenie wzroku od drogi. Poziom trzeci to pomost między częściową i pełną autonomią, obecność kierowcy jest wymagana, samochód może domagać się jego interwencji, ale musi dać mu czas na zrozumienie sytuacji i reakcję (zwykle: do 10 sekund). W czasie, gdy elektronika prowadzi auto oraz przez wspomniane 10 sekund za ewentualne przewiny pojazdu odpowiada producent.

Ford Blue Cruise na autostradzie (c) Ford

Dziś poziom trzeci oferowany jest przez niektóre marki w bardzo konkretnych warunkach, np. przy niezbyt szybkiej jeździe zatłoczoną autostradą. Przykładem takiej technologii jest Drive Pilot Mercedesa. (Nadzorowane) FSD Tesli obiecuje co najmniej autonomię 3. poziomu, jednak teraz nadal klasyfikowane jest jako SAE Level 2.x. Nie należy mylić go z FSD widocznym w konfiguratorze Tesli w Europie, (Nadzorowane) FSD nie jest jeszcze dostępne na naszym kontynencie.

FSD (Supervised) Tesli (c) Whole Mars Blog / YouTube

Oprócz tego Szwajcaria wpuści na drogi pojazdy całkowicie autonomiczne, przy czym będą musiały się one poruszać po wyznaczonych i zaakceptowanych drogach. Trasy mają być regulowane na poziomie kantonów, prawo wymaga jedynie obecności zdalnego operatora, który będzie monitorował sytuację i w razie potrzeby przejmie kontrolę nad pojazdem. Ostatnim elementem jest przyzwolenie na samodzielne parkowanie się samochodów, z zastrzeżeniem, że ma się ono odbywać na konkretnych, odpowiednio oznaczonych parkingach.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 0 głosów Średnia: 0]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version