Przedstawiciele Unii Europejskiej doszli do porozumienia: wszystkie nowe samochody sprzedawane na terenie Unii Europejskiej powinny posiadać szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo i wspomagających kierowcę. Jeśli przepisy zostaną przegłosowane, zaczną obowiązywać od 2022 roku.

Samochody w Unii Europejskiej z obowiązkowymi systemami bezpieczeństwa od 2022 roku

Rada Europejska, Komisja i europosłowie zakończyli rozmowy: od 2022 roku wszystkie nowe samochody sprzedawane w Unii Europejskiej powinny być wyposażane w szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo ruchu kołowego. Wszystko po to, by do 2050 roku wyeliminować problem wypadków śmiertelnych na drogach UE.

Już za cztery lata w nowych autach oferowanych w Unii standardem miałyby się stać (źródło):

  • systemy monitorujące poziom uwagi kierowcy oraz jego skupienie na drodze (obecne już dziś w niektórych modelach),
  • czarne skrzynki nagrywające bieżący stan auta oraz obraz z zamontowanych w nim kamer (obecne w większości nowych aut, ale bez nagrywania obrazu),
  • inteligentne ograniczniki szybkości (obecne w samochodach osobowych i ciężarowych, ale w osobówkach zwykle na poziomie 250 lub 300 km/h).

Oprócz tego ciężarówki i autobusy miałyby mieć kamery i czujniki monitorujące obecność pojazdów lub ludzi w martwych polach (ilustracja na górze). Rozważa się również opcję obniżenia pozycji kierowcy i powiększenia powierzchni szyb, żeby zapewnić mu lepszą widoczność.

Warto dodać, że już od 2018 roku Euro NCAP testuje samochody pod kątem obecności dodatkowych systemów chroniących innych uczestników ruchu drogowego, np. mechanizmu hamowania awaryjnego czy poduszki powietrznej dla pieszego. Ponadto równolegle toczą się prace nad systemem C-ITS, czyli inteligentnym mechanizmem komunikacji samochód-droga-wszyscy, który ma zwiększyć przepustowość (i bezpieczeństwo) w Europie.

Obecne porozumienie musi jeszcze zostać przegłosowane przez Europarlament i zatwierdzone przez Radę Europejską. Jeśli tak się stanie, zacznie obowiązywać w 2022 roku.

Ilustracja otwierająca: nowe systemy monitorowania martwego pola dla kierowców ciężarówek i autobusów (c) ACEA

Ilustracja poniżej: spis nowości, które miałyby się pojawić w nowych samochodach od 2022 roku (w języku angielskim).

To może Cię zainteresować
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 5]