Interesujące wieści. W ramach projektu Green Light (pol. Zielone Światło) sztuczna inteligencja Google przeanalizowała w 2021 roku ruch na czterech skrzyżowaniach w Izraelu. Dzięki optymalizacji pracy sygnalizacji świetlnej udało się zaobserwować „obniżenie zużycia paliwa i opóźnienia na krzyżówkach” wynoszące od 10 do 20 procent. Od tamtego czasu program objął kolejne metropolie, a w 2024 roku ma zostać rozszerzony na następne miasta.
Sztuczna Inteligencja Google robi coś, co powinno być oczywiste od dawna
W programie wzięły udział miasta z całego świata, w tym Manchester (Zjednoczone Królestwo), Budapeszt (Węgry), Kalkuta (Indie), Dżakarta (Indonezja) czy Rio de Janeiro (Brazylia). Potrzebna była inicjatywa Google połączona z chęcią współpracy ze strony lokalnych władz i jednostek odpowiadających za zarządzanie ruchem drogowym.
W ramach Green Light używano zanonimizowanych danych pochodzących z Map Google, by obliczyć poziom zatłoczenia na danym skrzyżowaniu i zmierzyć średnie czasy oczekiwania na przejazd. Tymi informacjami nakarmiono sztuczną inteligencję i pozwolono jej swobodnie kierować ruchem. Z wczesnych obserwacji wynika, że odpowiednie włączanie i wyłączanie zielonego światła jest tanie, a pozwala na obniżenie liczby postojów o 30 procent. Mniejsza liczba postojów to płynniejsza jazda, płynniejsza jazda, to mniejsze emisje pyłów czy dwutlenku węgla.
Google chwali się, że jej AI działa w obrębie istniejącej infrastruktury i systemów kierowania ruchem. Wyniki optymalizacji pojawiają się w przeciągu tygodni. W Manchesterze [dzięki nim] jakość powietrza poprawiła się o 18 procent, cokolwiek miałoby to znaczyć (źródło). Ale firma przypomniała też, że wystarczy korzystać z Map Google i wskazówek dotyczących nawigacji, żeby realizować cele emisyjne. Mapy Google pomogły ponoć w zmniejszeniu emisji CO2 o 2,4 miliony ton, co odpowiada zdjęciu z dróg 500 000 samochodów spalinowych rocznie.

Mapy Google prezentujące ograniczenia szybkości, sygnalizatory świetlne, trasy eko. Tę ostatnią funkcję już w Polsce mamy, dwie wcześniejsze jeszcze nie działają
Nota od redakcji Elektrowozu: w epoce sztucznej inteligencji kierującej samochodami za nas, takie optymalizacje będą odbywały się na bieżąco we wspólnym mózgu mrowiska, jaki utworzą wszystkie pojazdy na drogach.