Radni Dużej Metropolii Paryskiej (MGP) zdecydowali, że od 1 lipca 2019 w jej obrębie zostanie utworzona Metropolitalna Strefa Niskiej Emisji. Oznacza to stałe ograniczenia w poruszaniu się po niej samochodami, które mają plakietkę CRIT’Air 5 lub nie mają jej wcale.
Stary samochód nie wjedzie do Paryża
Metropolia liczy dziś 5,6 miliona mieszkańców. Tymczasem, jak wyliczają jej władze, plakietkę CRIT’Air 5 lub niższą posiada zaledwie 1 procent (118 tysięcy samochodów); wszystkie pozostałe są już nowsze. Szara plakieta CRIT’Air 5 to oznaczenie, które oznacza zgodność z normą Euro 2, czyli samochody wyprodukowane do końca 2000 roku. Czerwona (bordowa) plakietka CRIT’Air 4 oznacza zgodność z normą Euro 3 (samochody wyprodukowane do końca 2005 roku) i tak dalej.
Najlepsza jest plakietka zielona, która oznacza samochody całkowicie zeroemisyjne, a więc elektryczne i zasilane wodorem.
Przykładowe możliwości wjazdu do Paryża dla pojazdów z różnymi plakietkami. Dane na dziś, 17 listopada 2018.
Aby pomóc ludziom w wymianie starszych aut, władze Metropolii uruchomią system bonusów finansowych w wysokości od 3 do 5 tysięcy euro (równowartość 13-21 tysięcy złotych), które będą przyznawane w zależności od przychodu gospodarstwa domowego (źródło). Po uwzględnieniu rządowej dopłaty do samochodu elektrycznego, ceny aut elektrycznych spadną o co najmniej 7 tysięcy euro, czyli równowartość 30 tysięcy złotych. Oznacza to, że elektryki staną się jeszcze bardziej przystępne dla odbiorców.
> Aktualne ceny samochodów elektrycznych w Polsce [październik 2018]
Strefa z zakazem wjazdu dla samochodów CRIT’Air 5 lub starszych obejmie w całości 43 okręgi, a kolejne 36 częściowo. Zapowiedź jej wprowadzenia oraz informacja o podatku ekologicznym doliczanym do paliwa od stycznia 2019 wywołała we Francji liczne protesty. Choć Francuzi zarabiają więcej niż Polacy, mieszkają też w większym i bardziej zakorkowanym kraju, którego obsługa transportowa powoduje zużycie większych ilości paliwa.