Na krakowskim Kazimierzu powstała pierwsza w Polsce strefa czystego transportu. Redaktor naczelny LoveKraków.pl sfotografował nawet straż miejską, która sprawdzała, czy kierowcy respektują nowe oznaczenia. Sprawdźmy, kiedy i kto może wjeżdżać do strefy czystego transportu oraz ile to kosztuje.
Strefa czystego transportu w Krakowie a przepisy nadrzędne
Strefy czystego transportu zostały zarysowane w ramach Ustawy o elektromobilności (do pobrania: Ustawa o elektromobilności FINAL – D2018000031701), a dookreślone w ramach Nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach (do pobrania: Nowelizacja ustawy o biokomponentach i biopaliwach – FINAL – D2018000135601). Zgodnie z przepisami obu ustaw:
- do strefy czystego transportu bez ograniczeń mogą wjeżdżać samochody elektryczne, napędzane wodorem i gazem ziemnym,
- ale pojazdy zasilane gazem ziemnym muszą być wyposażone w nalepkę CNG lub LNG na przedniej szybie,
- rada gminy może wpuścić do strefy auta spalinowe, ale nie dłużej niż przez trzy lata od jej ustanowienia; samochody takie mogą wjechać do strefy po uiszczeniu opłaty; strefa w Krakowie została ustalona na okres 6 miesięcy,
- opłata dla warunkowo dopuszczonych samochodów spalinowych nie może być wyższa niż 2,5 zł za godzinę i może być pobierana jedynie w godzinach 9-17; w Krakowie jej nie wprowadzono,
- do strefy czystego transportu samochodami spalinowymi do 3,5 tony mogą wjeżdżać mieszkańcy, służby porządkowe, zarządcy dróg, policja, autobusy zeroemisyjne, szkolne itd.;
- oprócz tego miasto Kraków pozwoliło na wjazd do strefy rowerom, taksówkom, przedsiębiorcom działającym na terenie strefy, niepełnosprawnym, straży miejskiej, lekarzom i pielęgniarkom podczas wykonywania zawodu, pojazdom zaopatrzenia i wolnobieżnym z silnikami elektrycznymi (źródło).
Kraków dopuścił więc do strefy rowery elektryczne i hulajnogi, ale nadal nie wolno wjeżdżać do niej:
- motorowerom elektrycznym, które poruszają się szybciej niż 25 km/h, ale wolniej niż 50 km/h (motocykle mogą, ponieważ są pojazdami samochodowymi),
- pojazdom innym niż elektryczne, zasilane wodorem lub CNG/LNG oraz wymienione w wyjątkach – przez całą dobę.
Na ilustracji: wjazd do strefy czystego transportu w Krakowie (c) Patryk Salamon / LoveKraków.pl