Podczas premiery modelu Huawei Aito M5 członek zarządu Huawei, Ye Chengdong, chwalił się nowym, „pierwszym na świecie” oprogramowaniem, które obserwuje całe otoczenie samochodu, w tym świat za jego tyłem. Ten działający dookólnie system antykolizyjny miał chronić pojazd również w sytuacji, w której kierowca byłby bliski uderzenia w coś podczas cofania. Możliwości elektroniki zostały wystawione na próbę, egzamin drogowy oblała ona koncertowo.
Huawei Aito M5 i HarmonyOS. Oprogramowanie nie zastąpi rozumu
Kierująca Huawei Aito M5 wyjeżdżała tyłem z wjazdu znajdującego się po prawej stronie. Prowadzący jasny samochód zatrzymał się, żeby umożliwić jej dokończenie manewru. Wtedy pięknym łukiem wyskoczyła ona na jezdnię, podbiła mniejsze auto, wjechała częściowo na nie, a siła grawitacji dokończyła dzieła zniszczenia. Jasny samochód znalazł się pod crossoverem z oprogramowaniem Huawei:
Huawei’s executive said: „Our car won’t crash even when reversing.” However, the reality… pic.twitter.com/uF6WAw7aQ7
— 𝐶ℎ𝑎𝑟𝑙𝑒𝑠 (@CharlesWBoy) November 13, 2023
Produkowany przez Seresa, sprzedawany pod marką i z oprogramowaniem Huawei model Aito M5 dostępny jest w jako elektryk lub hybryda plug-in. Samochód był pierwszym modelem z systemem HarmonyOS, w skład którego wchodził „inteligentny kokpit” oraz „pierwsze na świecie dookólne systemy antykolizyjne”. Chengdong, który w Huawei odpowiedzialny jest za oprogramowanie dla branży automotive, podkreślał podczas premiery, że systemy Aito M5 chronią go od nieprzyjemnych wpadek również w trakcie cofania.
Nie ochroniły.
Poza tym samochód jest dość normalny: to bliski krewniak Seresa 5, crossover segmentu D dostępny z baterią o pojemności 88 kWh i napędem na jedną lub obie osie. Wariant RWD obiecuje 620 jednostek WLTP zasięgu, około 400 kilometrów realnie w trybie mieszanym, co odpowiadałoby 465 jednostkom WLTP. Hybryda plug-in ma mniejszą baterię (40 kWh) i oferowana jest z identycznym zestawem silników osiągającym 200 kW/272 KM (RWD) lub 365/496 KM (AWD) mocy.