Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

BMW serii 7 wkrótce z funkcją jazdy autonomicznej, „oczy [kierowcy] poza drogą”. Niemcy, wybrane autostrady, do 60 km/h

Potencjalni nabywcy BMW serii 7 – z wyłączeniem BMW i7 eDrive50 oraz BMW i7 M70 xDrive – będą mogli od grudnia 2023 roku zamawiać funkcję jazdy półautonomicznej 3. poziomu („oczy poza drogą”). Elektronika montowana od marca 2024 roku będzie w stanie samodzielnie prowadzić samochód przy jeździe z szybkością do 60 km/h po jednej ze zmapowanych przez producenta autostrad. Funkcja będzie nosić nazwę BMW Personal Pilot L3, ma kosztować 6 000 euro, co w Polsce odpowiada kwocie 27 430 złotych. Dostępna będzie wyłącznie w Niemczech.

Jazda półautonomiczna w BMW ograniczona jak w Mercedesie

Połączenie „autostrady” i „szybkości do 60 km/h” brzmi paradoksalnie, bo od razu wskazuje, że system BMW będzie mógł być stosowany wyłącznie w autostradowych korkach. Kiedy się jednak dobrze zastanowić, dojdziemy do wniosku, że warunki tego rodzaju zdarzają się całkiem często w okolicach dużych miast, gdy ludzie jadą z- i do pracy. Maksimum ustawione przy 60 km/h wynika z powstających regulacji UNECE, ale – powiedzmy to wprost – żadnemu kierowcy nie życzymy akurat takiej jazdy.

Nie na autostradzie.

BMW podkreśla, że system wyposażony jest w kamerę o matrycy 8 megapikseli, lidar (radar laserowy) oraz radar pełnego zasięgu, dostępny jest na zmapowanych drogach i może być stosowany także w nocy. Aktualnie BMW wyposaża swoje swoje samochody w „autopilota”, mechanizm jazdy półautonomicznej 2. poziomu, który można nazwać dłonie poza kierownicą (choć przepisy mówią inaczej). Jednak przy 2. poziomie autonomii (SAE Level 2) kierowca odpowiada za wszystkie akcje samochodu.

Przy (pół)autonomii 3. poziomu (SAE Level 3) to pojazd przejmuje kontrolę nad jazdą i pozwala kierowcy na odwrócenie oczu od drogi. W podbramkowej sytuacji Mercedes daje człowiekowi 10 sekund na uchwycenie kierownicy i powrót do sterowania autem, w BMW będzie zapewne podobnie. W czasie tych 10 sekund samochód nadal jest zobowiązany kontrolować sytuację na drodze. Jeśli w tym przedziale dojdzie do wypadku, odpowiedzialność spada na producenta, nie na właściciela/kierowcę. Tym różnią się od siebie 2. i 3. poziom jazdy autonomicznej.

Pełna autonomia samochodu w większości sytuacji to poziom 4. (SAE Level 4), taki pojazd nie musi mieć już kierownicy i pedałów.

Aby móc korzystać z mapowanych na żywo dróg, kierowca musi mieć wykupiony dodatkowy pakiet BMW Connected Drive z łącznością 5G. Opis sugeruje, że auta nie tylko korzystają z map na serwerach producenta, ale też aktualizują je w czasie rzeczywistym. BMW Personal Pilot L3 włączany jest przyciskiem, o jego aktywności informują dwa świetlne pasy na kole kierownicy (początek filmu; druga część to „autopilot” w nowym BMW serii 5, w którym zmianę pasa potwierdza się spojrzeniem):

 

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 3]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version