Zarząd Funduszu Niskoemisyjnego Transportu ogłosił wstrzymanie jakichkolwiek dopłat do samochodów elektrycznych. Jako uzasadnienie podano sprzeczność z obowiązującym prawem: „Nasz statut został oparty na rządowym rozporządzeniu. Wynika z niego, że możemy wspierać wyłącznie pojazdy niskoemisyjne, co znalazło odzwierciedlenie w nazwie Funduszu. O zeroemisyjnych nie ma ani słowa”.
Na dopłaty do aut elektrycznych jeszcze poczekamy. Przez błąd w nazwie
O głosowaniu poinformował Cezary Zarembski, prezes Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Zauważył, że w rozporządzeniu regulującym przepisy zawarte w ustawie o biopaliwach mówi się o pojazdach „niskoemisyjnych”, z naciskiem na słowo „nisko”. Treść rozporządzenia trafiła do aktu założycielskiego niemal jeden do jednego i związała organizacji ręce. Dodatkowy podatek, który płacimy jako obywatele w cenie paliwa od 1 stycznia 2019 roku, może być przeznaczany wyłącznie do wspierania transportu o niskiej, ale nie zerowej emisji dwutlenku węgla. Tymczasem elektryki są samochodami zeroemisyjnymi.
Głosowanie przeprowadzono 30 marca, na ostatnim posiedzeniu przed świętami Wielkiejnocy. Za całkowitym wycofaniem się Funduszu z dopłat do aut elektrycznych było 28 z 29 członków zarządu. Postanowiono również, że Fundusz będzie się domagał zwrotu wszystkich dofinansowań, które już wypłacono, a oczekujące na rozpatrzenie wnioski zostaną skasowane. Jednocześnie przedstawiciele FNT zobowiązali się do dalszego wspierania samochodów o niskiej emisji, tj. samochodów hybrydowych.
Sprawę skomentował minister energii:
Byliśmy gotowi i pełni chęci do uruchomienia dopłat na przełomie I i II kwartału 2021 roku. Niestety! Ta sytuacja ogranicza nasze możliwości, ale musimy uszanować obowiązujące prawo.
Minister uspokoił jednocześnie, że najdalej po świętach zgłosi propozycję nowelizacji ustawy o biopaliwach. Dzięki niej możliwe będzie opracowanie nowej wersji rozporządzenia i zmiana statutu FNT. Konsultacje społeczne powinny odbyć się „tuż po wygaśnięciu pandemii”, nie później niż w listopadzie-grudniu bieżącego roku.
Nota od redakcji www.elektrowoz.pl: ten tekst jest żartem primaaprilisowym. Został w całości zmyślony.