Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

ZF zaprezentowało hamulce brake-by-wire, ich stosowanie ma dawać do 17 procent więcej zasięgu

ZF pochwaliło się całkowicie elektrycznym systemem hamulcowym, bez uciekania się do pomocy hydrauliki. Podstawowym mechanizmem spowalniającym pojazd ma być rekuperacja na silnikach elektrycznych, w razie potrzeby stosowane są też elektromechaniczne zaciski, które chwytają klasyczne tarcze. ZF twierdzi, że rozwiązanie tego rodzaju zwiększa zasięg, poprawia skuteczność hamowania i obniża koszty eksploatacyjne oraz środowiskowe samochodu.

Hamulce elektromechaniczne / brake-by-wire od ZF

Hamulce ZF mogą współpracować zarówno z hybrydami i elektrykami, które posiadają baterie pozwalające na odebranie nadmiaru energii z kół (rekuperacja), jak też z tradycyjnymi pojazdami spalinowymi. W tym drugim przypadku sterowane elektrycznie klocki po prostu zaciskają się na tarczach. Producent skupia się jednak na modelach nowocześniejszych, twierdzi, że w elektrykach nowe hamulce pozwalają one na „wolność wzornictwa i rozwoju”.

ZF utrzymuje, że przy hamulcach elektromechanicznych znacząco niższe są koszty montażu i logistyki. Droga hamowania ma być krótsza, przy hamowaniu awaryjnym ze 100 km/h odcinek, na którym auto się zatrzymuje, ma wynosić do 9 metrów mniej. Auta elektryczne mają zyskiwać do 17 procent zasięgu ze względu na „lepszy odzysk energii” oraz możliwość precyzyjnego sterowania układem.

Przy klasycznych hamulcach, tłumaczy ZF, klocki stykają się częściowo z tarczą powodując niewielki stały hamujący moment obrotowy. Producenci mówią, że może on wynosić do 10 Nm. W systemie brake-by-wire stworzonym przez ZF opory można zredukować „niemal do zera”. Przekłada się to na niższe emisje, koszty eksploatacyjne i środowiskowe. Kierowca w końcu nie musi pamiętać o wymianie płynu hamulcowego, którego wymiana przy autach elektrycznych stała się nagle niezwykle istotnym elementem przeglądu serwisowego.

Aby zapewnić systemowi niezawodność, wszystkie połączenia między jednostką sterującą i hamulcami zostały zduplikowane. Dotyczy to wiązek sterujących I zasilania.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Exit mobile version