Należąca do chińskiego koncernu Geely marka Zeekr rozważa produkowanie swoich samochodów w Europie. Zeekr nie planuje budowania własnych fabryk, oprze się na lokalizacjach należących do Geely. Koncern-matka ma na Starym Kontynencie swoje zakłady Volvo, ale dotychczas usiłował dodać do nich inną markę, Lynk & Co. Zeekr będzie musiał zatem się dobrze rozejrzeć. Niewykluczone, że jedną z opcji jest planowany zakład Polskiego Samochodu Elektrycznego „Izera” w Jaworznie.

Zeekr „Made in Jaworzno”?

Do Zhejiang Geely Holding Group należą takie marki jak Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Zeekr, LEVC czy oferowane tylko w Chinach Geely, Proton, Geometry, Livan. Zeekr pozycjonowany jest jako marka premium, wyżej niż Volvo. Profil Car Industry Analysis na Iksie jeszcze trafniej zalicza go do sektora high-tech, który marki europejskie niemalże sobie odpuściły (na godzinie 1:30):

Zeekr, jak dowiedział się Bloomberg, „aktywnie pracuje nad lokalizacją [zakładu] w Europie”, ponieważ rozpoczął tutaj sprzedaż, spotkał się z wstępnym ciepłym przyjęciem, tymczasem na Starym Kontynencie wkrótce mogą zacząć obowiązywać cła na samochody elektryczne „Made in China” w wysokości dodatkowych 19,9 procent (tyle wynegocjował koncern Geely). Obecne taryfy importowe są na etapie tymczasowym, na razie pieniądze lądują w depozytach, finalna decyzja zapadnie w listopadzie 2024 roku.

Marka może chcieć skorzystać z fabryk Geely w Szwecji (Torslanda / Volvo) lub Belgii (Gandawa / Volvo), ewentualnie Zjednoczonym Królestwie (pobliże Coventry / montownia taksówek LEVC). Tylko że Torslanda to naturalny kierunek rozwoju Polestara, Gandawa przyjmie Volvo EX30 i przygotowywano ją do składania aut Lynk & Co, a zakład w Zjednoczonym Królestwie to stosunkowo niewielka montownia, w dodatku ulokowana poza Unią Europejską. Dlatego – od tego miejsca zaczynają się grube spekulacje – Zeekr mógłby brać pod uwagę jeszcze jedną placówkę, fabrykę ElectroMobility Poland.

Nie od dziś wiadomo, że lokalizacja mająca wytwarzać Polski Samochód Elektryczny „Izera” ma w jakimś stopniu obsługiwać też koncern Geely. Dotychczas spekulowano, że chodziło o składanie w Europie Smartów, szczególnie, że one też zyskują klientów na Starym Kontynencie. Zeekr powstający na tych samych platformach mógłby stanowić kolejny dodatek do portfolio, żeby wyczerpać moce fabryki.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 5 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: