Należąca do chińskiego koncernu Geely marka Zeekr rozważa produkowanie swoich samochodów w Europie. Zeekr nie planuje budowania własnych fabryk, oprze się na lokalizacjach należących do Geely. Koncern-matka ma na Starym Kontynencie swoje zakłady Volvo, ale dotychczas usiłował dodać do nich inną markę, Lynk & Co. Zeekr będzie musiał zatem się dobrze rozejrzeć. Niewykluczone, że jedną z opcji jest planowany zakład Polskiego Samochodu Elektrycznego „Izera” w Jaworznie.
Zeekr „Made in Jaworzno”?
Do Zhejiang Geely Holding Group należą takie marki jak Volvo, Polestar, Lynk & Co, Lotus, Zeekr, LEVC czy oferowane tylko w Chinach Geely, Proton, Geometry, Livan. Zeekr pozycjonowany jest jako marka premium, wyżej niż Volvo. Profil Car Industry Analysis na Iksie jeszcze trafniej zalicza go do sektora high-tech, który marki europejskie niemalże sobie odpuściły (na godzinie 1:30):
Zeekr, jak dowiedział się Bloomberg, „aktywnie pracuje nad lokalizacją [zakładu] w Europie”, ponieważ rozpoczął tutaj sprzedaż, spotkał się z wstępnym ciepłym przyjęciem, tymczasem na Starym Kontynencie wkrótce mogą zacząć obowiązywać cła na samochody elektryczne „Made in China” w wysokości dodatkowych 19,9 procent (tyle wynegocjował koncern Geely). Obecne taryfy importowe są na etapie tymczasowym, na razie pieniądze lądują w depozytach, finalna decyzja zapadnie w listopadzie 2024 roku.
Marka może chcieć skorzystać z fabryk Geely w Szwecji (Torslanda / Volvo) lub Belgii (Gandawa / Volvo), ewentualnie Zjednoczonym Królestwie (pobliże Coventry / montownia taksówek LEVC). Tylko że Torslanda to naturalny kierunek rozwoju Polestara, Gandawa przyjmie Volvo EX30 i przygotowywano ją do składania aut Lynk & Co, a zakład w Zjednoczonym Królestwie to stosunkowo niewielka montownia, w dodatku ulokowana poza Unią Europejską. Dlatego – od tego miejsca zaczynają się grube spekulacje – Zeekr mógłby brać pod uwagę jeszcze jedną placówkę, fabrykę ElectroMobility Poland.
Nie od dziś wiadomo, że lokalizacja mająca wytwarzać Polski Samochód Elektryczny „Izera” ma w jakimś stopniu obsługiwać też koncern Geely. Dotychczas spekulowano, że chodziło o składanie w Europie Smartów, szczególnie, że one też zyskują klientów na Starym Kontynencie. Zeekr powstający na tych samych platformach mógłby stanowić kolejny dodatek do portfolio, żeby wyczerpać moce fabryki.