Należąca do chińskiego koncernu Geely marka Zeekr ujawniła dane techniczne modelu Zeekr 9X. Wygląd nie zachęca, żeby go opisywać, bo po co nam w Europie takie przerośnięte modele – ale już specyfikacja robi wrażenie. Otóż ta hybryda plug-in wyposażona została w baterię o pojemności 70 kWh, którą można ładować z mocą 6 C (420 kW, od 20 do 80 procent w 9 minut). Tego ostatniego parametru pozazdrościłyby Zeekrowi 9X niemal wszystkie elektryki, które są obecnie w europejskiej ofercie.
Zeekr 9X: wielki, luksusowy, na upartego całkowicie elektryczny
Deklarowane 70 kWh wystarczyłoby na przejechanie realnych 200 kilometrów z szybkością 120 km/h w warunkach zimowych, przy jeździe miejsko-podmiejskiej spokojnie powinniśmy osiągnąć 300 kilometrów na prądzie (porównaj: Kia EV9, test), Zeekr 9X jest więc samochodem, który mógłby być używany jako zwykły elektryk. Co więcej: deklarowana moc ładowania wynosząca 6 C i obietnica dotycząca zaledwie 9 minut postoju sugeruje, że uparty kierowca faktycznie mógłby nim jeździć jak autem czysto elektrycznym.
Producent twierdzi, że Zeekr 9X ładuje się szybciej niż 99 procent elektryków dostępnych na świecie. I to prawda, nawet w Europie zdeklasowałyby go tylko inne… chińskie modele, na przykład Zeekr 7X.
Jednak o tym, jak bardzo ekstrawagancki jest to model, świadczy silnik spalinowy. Producent zdecydował się na użycie turbodoładowanej jednostki o pojemności 2 litrów i mocy 205 kW/279 KM, podczas gdy w Chinach powszechnie obowiązującym standardem jest 1,5 litra, z rzadka – z doładowaniem. Silnik pełni rolę generatora energii, bo koła napędzane są trzema (1+2) silnikami elektrycznymi o łącznej maksymalnej mocy 1 030 kW/1 400 KM (ponad 1 MW!). Dzięki nim Zeekr 9X przyspiesza do 100 km/h w 3,1 sekundy a producent może się pochwalić, że dysponuje mocą w sumie trzech silników spalinowych V12.
Samochód ma 5,24 metra długości, w kabinie znajduje się sześć siedzeń w układzie 2+2+2. W drugim rzędzie zamontowano fotele kapitańskie z podpórkami na podudzia, komfort zapewnia dwukomorowe zawieszenie pneumatyczne regulowane w przedziale +/- 11 centymetrów. Ceny? Jeszcze ich nie ujawniono, zostaną opublikowane do sierpnia, gdy wystartuje przedsprzedaż modelu.
Zeekr 9X od tyłu (c) Nick / X