Należąca do chińskiego koncernu Geely marka Zeekr przeprowadziła facelifting modelu Zeekr 001. To już druga modyfikacja auta od czasu wprowadzenia na rynek w 2021 roku. Wcześniej dokonano drobnych zmian technologicznych, żeby elektryk obsłużył baterię CATL Qilin o pojemności 140 kWh, teraz lekko odświeżono wygląd modelu i solidnie ulepszono specyfikację.

Nowy Zeekr 001 – lepiej i taniej

W najnowszym roczniku architekturę 400 V zamieniono na 800 V [wartości przybliżone, nie oznaczają, że napięcie w instalacji wynosi dokładnie 800 V], do oferty trafiła też bateria CATL Shenxing, która ma wytrzymywać ładowanie z mocą 5 C i pozwalać na uzupełnienie energii do 80 procent w 11,5 minuty.

Zaznaczmy na marginesie, że chińskie marki mówią zwykle o ładowaniu od 20 czy nawet od 30 procent, a nie od 10, jak to się przyjęło w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Dlatego wzmiankowanie 11,5 minuty czy 15 minut dla Zeekra 001 (2024) z baterią opartą na ogniwach wysokoniklowych nie powinno być bezpośrednio porównywane z możliwościami elektryków sprzedawanych na Zachodzie.

Nowy Zeekr 001 (c) Zeekr / Geely

Nowa bateria CATL ma 95 kWh pojemności i pozwala na pokonanie do 675 jednostek CLTC, co powinno przekładać się na 510 jednostek WLTP, około 430 kilometrów realnie w trybie mieszanym. Bateria na ogniwach NMx ma 100 kWh a uzyskiwany z niej zasięg to 705 do nawet 750 jednostek CLTC. Z wcześniejszym akumulatorem 140 kWh CATL Qilin deklarowany zasięg to aż 1 032 jednostki CLTC, około 770 jednostek WLTP [wszystkie przeliczenia redakcji Elektrowozu na podstawie danych producenta i naszych doświadczeń].

Nowy Zeekr 001 (2024) ma teraz zespół napędowy z poprzedniego Zeekra 001 FR. Silnik z magnesami trwałymi napędzający tylną oś osiąga maksymalnie 310 kW/421 KM, w wariancie AWD uzupełnia go silnik indukcyjny z elektromagnesami o mocy 270 kW/367 KM (!). Łącznie do dyspozycji nabywcy jest 580 kW/789 KM, aż o 45 procent więcej niż w wariancie sprzed liftingu. Przyspieszenie do 100 km/h trwa 3,3 sekundy zamiast 3,8 sekundy, jak dotychczas.

Auto ma 3 metry rozstawu osi, 4,98 metra długości, lekko zmodyfikowane zderzaki, lidar na dachu oraz odświeżony kokpit. Mimo tych wszystkich zmian ceny Zeekra 001 zaczynają się obecnie w Chinach od 269 000 yuanów, podczas gdy poprzedni wariant kosztował od 300 000 yuanów (-10,3 procent).

A ile kosztuje Zeekr 001 w Europie? Model zaczyna się w Niemczech od 59 990 euro, odpowiednika 267 800 złotych. Przy czym wariant po faceliftingu NIE JEST jeszcze dostępny na Starym Kontynencie.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: