Auto Motor und Sport twierdzi, że wszedł w posiadanie wewnętrznych danych Tesli na temat tego, z jakich modeli samochodów rezygnują nabywcy Tesli Model 3. Okazuje się, że największym przegranym jest Volkswagen Golf. Za nim plasują się BMW serii 3, Audi A3, BMW serii 5 i Audi A4.

Europejscy klienci uciekają do Tesli Model 3 od niemieckich marek

Badanie, na które powołuje się Auto Motor und Sport, prowadzono między lutym 2019 a lutym 2020 roku. Statystyki są ciekawe: 85 procent ankietowanych jeździło wcześniej samochodem spalinowym lub hybrydowym, a 45 procent przeszło na Teslę z tańszego auta. Tylko 15 procent posiadało wcześniej auto elektryczne, Tesla Model 3 weszła więc przebojem i zyskała zupełnie nowych klientów w segmencie okupowanym przez pojazdy spalinowe.

Nabywcy wydawali na początku więcej – niemal wszystkie wymienione modele były tańsze niż Tesla – by dzięki samochodowi elektrycznemu oszczędzać w trakcie eksploatacji (źródło):

> Ile musiałaby kosztować benzyna, żeby eksploatacja auta spalinowego była tak tania, jak elektryka? [LICZYMY]

Podczas gdy w Europie w rozliczeniu najczęściej oddawano Volkswagena Golfa, Niemcy najchętniej pozbywali się BMW serii 3, a Golf znalazł się na drugim miejscu. Na trzecim [w Niemczech] było BMW serii 1, na czwartym – Mercedes E-klasy, drugi model obok BMW serii 5 zbliżony cenowo do Tesli. Na piątym znalazł się pierwszy elektryk w zestawieniu, Nissan Leaf.

BMW serii 3, BMW 330e (c) BMW

Nie jest jasne, dlaczego w starciu z Teslą Model 3 cierpią najbardziej niemieccy producenci. Czyżby – tu już spekulacje – kalifornijskie auto przekonywało do siebie dynamiką jazdy oraz obiecywało przewagę technologiczną, którą wcześniej kojarzono raczej z modelami niemieckimi? Elon Musk regularnie porównywał Teslę Model S z Audi A8, natomiast w przypadku Modelu 3 co najmniej raz napomknął o BMW.

Nie nawiązywał natomiast do marek japońskich czy francuskich, jak gdyby to Niemcy wyznaczały kierunek w motoryzacji.

W kontekście tych informacji wydaje się nieco bardziej zrozumiałe, dlaczego Volkswagen prze do przodu z VW ID.3. Samochód jest odpowiednikiem Volkswagena Golfa (obydwa należą do segmentu C), oferuje kabinę niewiele mniejszą niż VW Passat (segment D; do niego należy też Tesla Model 3), a przy okazji obiecuje setki kilometrów zasięgu:

> Ceny Volkswagena ID.3 1st w Polsce w czerwcu, ceny ID.3 nie-1st w lipcu/sierpniu, premiera ID.4 w II poł. 2020

Dodajmy, że do uzyskania pełnego obrazu sytuacji dobrze byłoby porównać statystyki sprzedaży poszczególnych modeli na naszym kontynencie ze statystykami cytowanymi przez Auto Motor und Sport. Możliwe, że niektóre serie aut są szczególnie zauważalne, ponieważ są popularnymi modelami na naszym kontynencie (VW Golf?).

Zdjęcie otwierające: Volkswagen ID.3 i Tesla Model 3 obok siebie (c) tesla_katti / Instagram

To może Cię zainteresować:
Ocena ogólna
Ocena Czytelników
[Suma: 3 głosów Średnia: 4.3]