Interesująca sytuacja w Chinach. Xiaomi SU7, które dostarczane jest od kwietnia 2024 roku, znalazło do końca grudnia w sumie 139,5 tysiąca nabywców. Od tegoż samego kwietnia do grudnia 2024 Tesla sprzedała 144,7 tysiąca egzemplarzy Tesli Model 3. Chińskie auto depcze więc po piętach swojemu konkurentowi, a w tym roku ma trafić na rynek Xiaomi YU7, crossover, który będzie walczył z Teslą Model Y po faceliftingu.
Xiaomi kontra Tesla, czyli rok 2025 będzie ciekawy
Oczywiście przez cały rok 2024 Tesla sprzedała więcej Modeli 3 – dopiero rok 2025 będzie okresem, gdy i Model 3, i Xiaomi SU7 oferowane będą przez 12 miesięcy w trybie ciągłym. Warto też zwrócić uwagę, że wymiary Xiaomi SU7 teoretycznie kwalifikują go do segmentu E (5 metrów długości, 3 metry rozstawu osi), ale w Państwie Środka dużą sympatią cieszą się modele przedłużone (porównaj: Skoda w Europie). Cała reszta jest już blisko, ceny Xiaomi SU7 są podobne do cen Tesli Model 3 (niższe), parametry techniczne z kolei są zbliżone albo lepsze.
Słowem: za te same pieniądze Chińczyk może wybrać droższą i wolniejszą Teslę albo tańsze i szybsze Xiaomi SU7. Wygląda na to, że proporcje są zbliżone, co wyliczył Troy Teslike:
Xiaomi, a well-known smartphone manufacturer in China and Europe, started making its first car, the SU7 in April 2024, and its sales are quickly catching up to Tesla’s Model 3.
Sales in China (April – December 2024):
• Model 3: 144,739
• Xiaomi SU7: 139,487While both cars… pic.twitter.com/WstoYYhjKW
— Troy Teslike (@TroyTeslike) January 16, 2025
W tym roku Xiaomi mówi niemalże wprost, że wyprzedzi Teslę z Modelem 3, bo planuje sprzedać 300 000 aut elektrycznych. Analitycy Goldman Sachs są jeszcze lepszej myśli, oceniają, że chiński producent w 2025 roku dostarczy 355 000, a w 2026 – aż 655 000 samochodów. Może w tym pomóc Xiaomi YU7, które zostanie zaprezentowane w połowie roku. Nowy elektryczny crossover ma niemal identyczne wymiary, jak SU7, i 508 kW/691 KM mocy w szczycie. Bateria może być ta sama, co u starszego brata (do 100 kWh), ale może być też większa, żeby utrzymać zasięg porównywalny do sedana.
Xiaomi YU7 powinien cenowo konkurować z Teslą Model Y po faceliftingu, czyli w nadwoziu wzorowanym na Ferrari Purosangue możemy otrzymać samochód o parametrach lepszych niż crossover Tesli. Troy Teslike sądzi, że amerykańskiemu producentowi może w Chinach pomóc FSD i zainteresowanie technologią jazdy (pół)autonomicznej, ale na razie nie jest to takie oczywiste – FSD na razie działa gorzej niż chińskie odpowiedniki, realne możliwości systemu mają zostać zaprezentowane dopiero w nadchodzących miesiącach.