Producenci powoli zaczynają ujawniać dane na temat sprzedaży samochodów elektrycznych (BEV) w 2021 roku. Dzięki nim możemy pokusić się o zestawienie obok siebie firm i modeli, by sprawdzić, kto wypada dobrze, a kto dopiero zaczyna. Ranking obejmuje Teslę i część koncernów niemieckich, nie zawiera natomiast Stellantis, Forda, aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyoty i pozostałych japońskich marek.
Aktualizacja 2022/01/18, godz. 15.24: dodaliśmy Hyundaia.
Wyniki sprzedaży samochodów elektrycznych na świecie. Tesla a inne marki
Żeby nie przedłużać, przejdźmy od razu do rankingu. Przemieszamy w nim grupy, marki (pogrubione) i modele:
- Tesla (wszystkie modele) – 936 172 egzemplarze samochodów,
- Tesla Model 3 i Y (segmenty D/D-SUV) – 911 208 egzemplarzy,
- Grupa Volkswagena – 452 900 egzemplarzy (5,1 procent wszystkich aut!, źródło),
- Volkswagen (wszystkie modele) – 263 200 egzemplarzy,
- Hyundai (wszystkie modele, w tym FCEV) – 141 101 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.4 – 119 650 egzemplarzy,
- BMW (wszystkie modele) – 103 855 egzemplarzy (źródło),
- Mercedes + Smart + vany (wszystkie modele) – 99 000 egzemplarzy,
- Audi (wszystkie modele) – 81 894 egzemplarzy,
- Volkswagen ID.3 – 75 500 egzemplarzy,
- Hyundai (wszystkie modele, Europa) – 72 509 egzemplarzy,
- Audi e-tron i e-tron Sportback – 49 200 egzemplarzy,
- Skoda (wszystkie modele) – 49 100 egzemplarzy,
- Mercedes (wszystkie modele) – 48 936 egzemplarzy,
- Skoda Enyaq iV – 44 700 egzemplarzy,
- Hyundai Kona Electric (tylko Europa) – 44 069 egzemplarzy,
- Volkswagen e-Up – 41 400 egzemplarzy,
- Porsche Taycan i Taycan Cross Turismo – 41 300 egzemplarzy,
- BMW iX3 – 37 939 egzemplarzy,
- Mini Electric – 34 851 egzemplarzy,
- Polestar (wszystkie modele, tj. Polestar 2 🙂 – 29 000 egzemplarzy,
- Volvo (wszystkie modele) – 25 727 egzemplarzy,
- samochody FCEV wszystkich marek – 16 000-20 000 egzemplarzy [wstępne szacunki analityków],
- Volkswagen ID.6 – 18 000 egzemplarzy,
- Seat (wszystkie modele, w tym Cupra) – 13 000 egzemplarzy,
- Volkswagen dostawcze (wszystkie modele) – 3 600 egzemplarzy,
- Hyundai Ioniq 5 (tylko Europa) – 2 683 egzemplarze,
- Rivian (wszystkie modele) – 920 egzemplarzy,
- MAN – 800 egzemplarzy.
Wyniki Tesli już komentowaliśmy, ciekawy jest natomiast komunikat marki Volkswagen. Choć elektryki stanowią mniejszość, poświęcono im większą część informacji prasowej (źródło). Po wolumenach widać też, że koncern nie próżnuje i robi wszystko, by nie stracić Tesli z oczu. Decyzja Muska o zainwestowaniu w fabryki była trafiona. Gdyby nie nowe moce produkcyjne (Giga Shanghai, wkrótce Giga Berlin i Giga Texas), Grupa Volkswagena zaczęłaby szybko nadrabiać zaległości.
Nie znamy jeszcze wyników innych marek. Polski oddział Renault poda je 28 stycznia, komunikatów firm dalekowschodnich spodziewamy się w nadchodzących tygodniach. Z rankingu wyłania się wszak pewna zależność: albo producent ma symbol, ikonę, która buduje mu sprzedaż (patrz: Tesla), albo też powinien możliwie szybko rozszerzać ofertę o większą liczbę segmentów (patrz: BMW, Grupa Volkswagena).
Zdjęcie otwierające: ilustracyjne, schemat budowy samochodu elektrycznego, a konkretniej Kii EV6 (c) Kia