Według najnowszych informacji opublikowanych przez Europejskie Obserwatorium Paliw Alternatywnych (EAFO.eu), w czerwcu 2018 na polskie drogi trafiło 48 samochodów elektrycznych. Liderem okazał się Nissan Leaf, na drugim miejscu dojechał Renault Zoe.
Sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce
Spis treści
Zgodnie z danymi EAFO, w okresie od stycznia do czerwca 2018 roku w Polsce zarejestrowano łącznie (ilustracja na górze):
- Nissan Leaf – 158 egzemplarzy,
- Renault Zoe – 26 egzemplarzy,
- Hyundai Ioniq Electric – 23 egzemplarze,
- BMW i3 + i3s – 18 egzemplarzy,
- Tesla Model X – 17 egzemplarzy,
- Pozostałe, w tym Tesla Model S – 24 egzemplarze.
Zdecydowanym liderem jest Nissan Leaf, który o wiele długości wyprzedził drugie w kolejności Renault Zoe. Wyniki modelu Ioniq Electric należy traktować z pewnym dystansem – pozostałe liczby powinny być w miarę bliskie rzeczywistości. Warto jednak przypomnieć, że znacznie bardziej wiarygodne dane poda Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), które powinno opublikować raport we wrześniu 2018 roku.
Miesięczne dane EAFO – poglądowe, niezbyt wiarygodne
Dlaczego zestawienie należy traktować z dystansem? Ponieważ według szczegółowych danych EAFO w czerwcu 2018 roku na naszych drogach miała pojawić się następująca liczba samochodów elektrycznych:
- Nissan Leaf – 19 egzemplarzy,
- Renault Zoe – 13 egzemplarzy,
- Tesla Model X – 4 egzemplarze,
- BMW i3+i3s – 3 egzemplarze,
- Pozostałe – 3 egzemplarze,
- Hyundai Ioniq Electric – „-5” egzemplarzy
Raz, że liczba aut nie zgadza się z sumą podawaną dla całego miesiąca (42 kontra 48 – ilustracja poniżej), dwa, że przy modelu Ioniq Electric nagle ubyło nam samochodów, które rzekomo już wjechały na polskie drogi.
EAFO podaje bowiem, że liczba zarejestrowanych aut od początku roku wynosiła:
- kwiecień 2018 – 22 samochody,
- maj 2018 – 28 samochodów,
- czerwiec 2018 – 23 samochody.
Jako że jest to liczba rosnąca z każdym miesiącem, różnica między czerwcem a majem oznacza błąd we wcześniejszych obliczeniach: ktoś lub coś (urzędnik? system CEP 2.0? człowiek w EAFO?) musiało źle zakwalifikować część aut, w związku z czym w czerwcu dokonano korekty. W efekcie ubyło nam 5 egzemplarzy modelu Ioniq Electric oraz zupełnie rozjechały się miesięczne statystyki: miesiąc temu EAFO informowało o +31 samochodach elektrycznych na drogach w maju 2018, teraz liczba dla maja zmniejszyła się do 23 egzemplarzy:
|REKLAMA|
|/REKLAMA|