Tesla ogłosiła wyniki finansowe za IV kwartał oraz cały rok 2022. W ciągu trzech ostatnich miesięcy minionego roku producent wygenerował 24,3 miliarda dolarów przychodu, ma w tej chwili ponad 22 miliardy dolarów wolnej gotówki. Przychody z segmentu motoryzacyjnego (ang. automotive) wyniosły 21,3 miliarda dolarów, w czym rozmaite dopłaty wynikające z regulacji prawnych (koszyki emisyjne itp.) stanowiły zaledwie 0,5 miliarda dolarów. Firma ma gigantyczny zapas pieniędzy, mogłaby przez lata sprzedawać samochody poniżej kosztów produkcji i do nich dopłacać, żeby tylko zabić konkurencję.

Wyniki finansowe Tesli jakby nie z branży motoryzacyjnej

Podczas gdy tradycyjni producenci skarżą się mniej lub bardziej otwartym tekstem, że na samochodach elektrycznych nie zarabiają pieniędzy i że muszą do nich dokładać sprzedając auta spalinowe, Tesla chwali się rekordowymi wynikami. IV kwartał 2022 roku okazał się rekordowy w historii zarówno pod względem przychodu, jak też zysku. Zysk netto (GAAP) wyniósł 3,7 miliarda dolarów, w całym 2022 roku było to 12,6 miliarda dolarów. Tesla zgromadziła już 22,2 miliarda dolarów w gotówce, odpowiednikach gotówki i inwestycjach (źródło).

Te rezultaty wyglądają, jakby pochodziły z branży, w której sprzedaje się obietnice lub wysokomarżowe produkty a nie samochody – i w minimalnym tylko stopniu generowane są przez przychody wynikające z przepisów prawa (np. sprzedaż kredytów emisyjnych). Żaden regulator nie powinien na to pozwolić, ale Tesla mogłaby sprzedać 2 miliony samochodów dokładając do każdego z nich 11 100 dolarów i dopiero zaczęłaby się jej kończyć zgromadzona gotówka. Podkreślmy: chodzi o dwa miliony samochodów sprzedawanych poniżej kosztów produkcji.

W całym 2022 roku przychody z segmentu motoryzacyjnego wyniosły w Tesli 71,5 miliarda dolarów, co jest wzrostem o 51 procent rok do roku. Dodatkowe biznesy producenta wygenerowały 10 miliardów, co dało w sumie 81,5 miliarda dolarów. Na pewno wliczana jest tutaj fotowoltaika i magazyny energii, nie wiadomo natomiast, czy do tej kategorii wpada też sieć Superchargerów, bo „operator stacji ładowania” to raczej nie jest „automotive”. Na koniec 2022 roku Tesla zarządzała 4 678 stacjami ładowania z 42 419 stanowiskami, co daje średnio 9 stanowisk na jedną stację.

W tej chwili firma dysponuje mocami przerobowymi, dzięki którym jest w stanie wytworzyć ponad 1,9 miliona samochodów rocznie. Giga Berlin i Giga Texas osiągnęły już poziom ponad 250 000 aut rocznie, przy Giga Shanghai podano skromne „powyżej 750 000”. Maksymalna wydajność przy wytwarzaniu Tesli Model S i X to 100 000 pojazdów rocznie, około 8 300 miesięcznie.

Nota od ŁB: ależ to były ciężkie dwa dni… W końcu wróciłem, uff.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 4 głosów Średnia: 5]