W chińskim konfiguratorze Tesli Model 3 i Tesli Model Y doszło do drobnych korekt danych technicznych. Z naszego punktu widzenia najważniejsze są wyższe zasięgi CLTC Tesli Model 3 Long Range Napęd na Wszystkie Koła / LR AWD oraz Tesli Model Y LR AWD. Zasięg Tesli Model 3 LR AWD urósł o 5,6 procent, z kolei w przypadku nowego Modelu Y jest to 4,3 procent. W przypadku wersji nie-Long Range nie doszło do żadnych zmian.
Zmieniona specyfikacja Tesli Model 3/Y to większa bateria czy odświeżona certyfikacja?
Gdyby wartości z Chin przenieść proporcjonalnie na Europę, powinno dojść do następujących zmian:
- Tesla Model 3 LR AWD: 629 -> 664 jednostki WLTP, 568 kilometrów realnie w trybie mieszanym lub jeździe miejskiej, 399 kilometrów przy 120 km/h, 306 kilometrów przy 140 km/h i rozładowaniu baterii do zera [wstępne obliczenia redakcji Elektrowozu w oparciu o wartość po strzałce],
- Tesla Model Y LR AWD: 586 -> 611 jednostek WLTP, 522 kilometry realnie w trybie mieszanym lub jeździe miejskiej, 367 kilometrów przy 120 km/h, 281 kilometrów przy 140 km/h i rozładowaniu baterii do zera [uwaga jw.].
O tym, że Tesla Model Y Juniper może mieć zasięgi lepsze niż wynikałoby z WLTP, wnioskowali już dziennikarze Motor.no na podstawie pomiarów. Nie da się więc wykluczyć, że nawet dostarczone już Modele Y dojeżdżają dalej niż „powinny”, tylko nie odzwierciedlała tego rezultat uzyskany z użyciem procedury WLTP, bo ten został przez producenta podany zachowawczo [spekulacje redakcji Elektrowozu]. A to nie wszystko: otóż samochód utrzymał w Chinach dotychczasową cenę i przyspieszenie 0-100 km/h trwające 4,3 sekundy, jakby w pakiecie był Acceleration Boost.
W specyfikacji Modelu Y RWD nie ma żadnych zmian. Obydwa warianty dostępne są w ciągu 1-3 tygodni, podczas gdy wcześniej trzeba było czekać na nie 2-4 tygodnie (RWD) lub 3-5 tygodni (LR AWD).
Jeszcze ciekawiej wygląda sprawa Tesli Model 3 Long Range AWD. Samochód nie dość, że ma większy zasięg, to jego przyspieszenie 0-00 km/h trwa teraz 3,8 zamiast wcześniejszych 4,4 sekundy. Acceleration Boost dostarczany wraz z autem jest więc pewny. Ponadto czasy oczekiwania skrócono do 1-3 tygodni, pojazdy są zatem dostępne właściwie od ręki. Minusem jest wyższa cena: Tesla Model 3 LR AWD kosztuje 3,6 procent więcej (+10 000 juanów), w Polsce byłby to skok z 214 990 na 222 800 złotych.
Dodajmy, że Acceleration Boost, który teraz dodawany jest w zestawie, uprzednio kosztował 14 000 juanów. Kto chciał go dokupić, teraz zapłaci efektywnie mniej.
Nota od redakcji Elektrowozu: w Korei Południowej od pewnego czasu objawia się Tesla Model Y z baterią o pojemności całkowitej wynoszącej ponad 84 kWh (84,65 lub ostatnio 84,85 kWh; źródło). Być może większe większe zasięgi Modelu 3 i Modelu Y to efekt zastosowania akumulatora o nieco wyższej pojemności całkowitej, a więc także użytecznej? Miałby on sens w wersjach LR AWD, jednak najbardziej pasowałby do wariantów Performance, żeby nabywca miał lepsze osiągi i nie tracił zbyt wiele na zasięgu. A na Teslę Model Y Performance / Juniper nadal czekamy…