Przemyślany i intrygujący komunikat. Wiceprezes BYD-a, Stella Li, oficjalnie zadeklarowała, że jest gotowa iść ramię w ramię z Teslą w walce z samochodami spalinowymi, który ma być „wspólnym wrogiem” obu przedsiębiorstw. W świetle ostatniego zamieszania wywołanego przez prezydenta Stanów Zjednoczonych propozycja odczytywana jest na wiele różnych sposobów, zarówno literalnie, jak też jako sugestia, żeby utrzeć nosa europejskim producentom.
Tesla i BYD pod rękę
Zacznijmy od tła: Tesla i BYD już współpracowały (współpracują?), chiński producent dostarczał ogniwa LFP do Tesli Model Y RWD. Chwalono je za wyższe moce ładowania, z czasem okazało się, że szybciej ulegają degradacji. Wygląda na to, że przy nowym Modelu Y ich dostawcą jest tylko CATL, BYD – nie. Może chodzić o kwestie wydajnościowo-technologiczne, może też o niższą sprzedaż. Co prawda w 2024 roku Tesla była ponownie najchętniej kupowanym samochodem na świecie, jednak zdecydowało się na nią o ponad 100 tysięcy mniej osób niż rok wcześniej (1,23 mln w 2023, 1,09 miliona w 2024).
W wywiadzie udzielonym dziennikowi Financial Times, Stella Li, wiceprezes BYD-a i twarz wielu inicjatyw firmy na świecie, powiedziała co następuje:
Naszym wspólnym wrogiem jest samochód z silnikiem spalinowym. Musimy współpracować (…), żeby branża się zmieniła.
Analitycy podzielili się w interpretacji komunikatu. Jedni mówią, że jest to po prostu nawoływanie do partnera biznesowego, by wrócił do wspólnych interesów; BYD mówił chętnie i gęsto o kooperacji z Teslą, nawet gdy nie była ona jeszcze jawna. Inni widzą tam chęć uspokojenia napięć na linii Stany Zjednoczone – Chiny, bo chiński rząd po kolejnych cłach na chińskie produkty ogłoszonych przez Donalda Trumpa, zapowiedział gotowość do każdego typu wojny (ang. war), do samego jej końca (źródło).
Są też tacy, którzy widzą w wypowiedzi wyciągniętą rękę, zaproszenie, żeby wspólnie zniszczyć tych, którzy dominują na światowych rynkach za sprawą spalinowej motoryzacji. Czytaj: zdetronizować Japonię, Europę i Koreę Południową. W 2024 roku najwięksi producenci samochodów na świecie to 1/ Toyota, 2/ Volkswagen, 3/ Hyundai-Kia, 4/ Renault-Nissan, 5/ General Motors, 6/ Stellantis, 7/ Honda, 8/ Ford, 9/ BYD, 10/ Suzuki. Chiny zostały największym eksporterem samochodów, ale nie mają jeszcze znanych i popularnych marek, muszą walczyć przede wszystkim ceną.