Zgodnie z Ustawą o elektromobilności na hybrydy plug-in (PHEV) z silnikami o pojemności do 2 litrów obowiązuje zerowa stawka podatku akcyzowego. Jednak przepisy wygasają 1 stycznia 2021 roku, więc w przyszłym roku hybrydy ładowane z gniazdka byłyby w gorszej sytuacji niż stare hybrydy (HEV).

Niższy podatek akcyzowy na hybrydy również w po 1 stycznia 2021 roku?

Sytuacja jest o tyle kuriozalna, że głównym celem Ustawy o elektromobilności było promowanie czystego transportu oraz dążenie do jak najniższej emisji CO2. I choć hybrydy plug-in nie są idealne, stare hybrydy emisyjnie wypadają zwykle słabiej niż plug-iny. Tymczasem w 2021 roku PHEV-y byłyby obłożone pełną stawką podatku akcyzowego zależną od pojemności silnika, a HEV-y i mHEV-y – stawką obniżoną o połowę. Wyglądałoby to mniej więcej tak (hipotetyczna sytuacja dla roku 2021):

  • samochody spalinowe z silnikami o pojemności do 2 litrów – 3,1 proc.,
  • PHEV-y z silnikami spalinowymi o pojemności do 2 litrów – 3,1 proc.,
  • HEV-y i mHEV-y z silnikami spalinowymi o pojemności do 2 litrów – 1,55 proc.,
  • samochody spalinowe z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów – 18,6 proc.,
  • PHEV-y z silnikami spalinowymi o pojemności powyżej 2 litrów – 9,3 proc.,
  • HEV-y i mHEV-y z silnikami spalinowymi o pojemności do 2 litrów – 9,3 proc.

Słowem: hybrydy plug-in z niewielkimi silnikami miałyby normalną stawkę, tymczasem stare hybrydy można byłoby kupić na preferencyjnych warunkach (albo w starej cenie, ale z korzyścią dla dystrybutora/dealera). Przy pojemności od 2 do 3,5 litra PHEV-y zostałyby z kolei zrównane ze starymi hybrydami, choć emisyjnie wypadają lepiej.

IBRM Samar dowiedział się jednak, że w Ministerstwie Finansów trwają prace nad przedłużeniem zwolnienia z akcyzy czy, jak kto woli, „wydłużeniem możliwości korzystania z tej preferencji podatkowej” (źródło). Jeśli politycy zdążą z nowelizacją przepisów, hybrydy plug-in będą traktowane nieco lepiej niż stare hybrydy i gorzej niż auta elektryczne (całkowite zwolnienie z akcyzy), co jest sensowne.

Jeżeli nie zdążą, dojdzie do dziwnego zamieszania, w którym producent wytwarzający auta tańsze (=stare hybrydy, HEV) będzie w Polsce w lepszej sytuacji niż producent aut o niższej emisji (=PHEV).

> Liczba samochodów elektrycznych w Polsce to 8 278, hybryd plug-in – 8 812, w sumie 17 090 [IBRM Samar]

Zdjęcie otwierające: Audi Q8 TFSIe, hybryda plug-in Audi (c) Audi

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 1]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować reklamy poniżej: