Site icon SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – www.elektrowoz.pl

WARSZAWA. Większa Strefa Czystego Transportu, ale też dodatkowa ulga dla mieszkańców zaznaczonego obszaru

Po ponad trzech tysiącach sugestii ze strony mieszkańców Warszawa postanowiła mocno poszerzyć zasięg obowiązywania nowej Strefy Czystego Transportu. Po prawej stronie obejmie ona całą Pragę Północ i dużą część Pragi Południe, po lewej będzie całe Śródmieście i Żoliborz oraz duże części Ochoty, Mokotowa i Woli. Zyskają natomiast osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie, których reguły SCT nie będą obowiązywać aż do stycznia 2028 roku.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Proponowany pierwotnie zasięg Strefy Czystego Transportu wyglądał tak:

Teraz, po konsultacjach społecznych, prezentuje się on tak:

Nowy kształt Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Na południowym wschodzie przebiega on m.in. po Trasie Siekierkowskiej, ciekawe zatem, czy droga – stanowiąca jeden z istotnych szlaków komunikacyjnych w mieście – znajdzie się na jego obszarze, czy może nie (c) UM Warszawa

Podkreślmy, że zasięg strefy powiększono po konsultacjach z ekspertami oraz na życzenie mieszkańców Warszawy, osób, które zgłaszały swoje sugestie w procesie. Jak pisze na swoich stronach urząd miasta (źródło):

Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Obostrzenia zaczną obowiązywać od lipca 2024 roku, większe restrykcje będą dotyczyć samochodów z silnikami Diesla. Od lipca do SCT wjadą tylko samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 i diesle z normą co najmniej Euro 4. Dodajmy, że norma Euro 4 obowiązuje silniki wysokoprężne od stycznia 2006 roku. Jak widać, auta benzynowe traktowane są łagodniej:

Najniższa dopuszczalna norma emisji spalin na obszarze Strefy Czystego Transportu. Dolny rząd z wiekiem dotyczy ludzi, którzy kupią samochody po przegłosowaniu uchwały – od lipca 2024 do Strefy nie wjadą samochody starsze niż 27 (benzynowe) lub 18 (diesle) lat (c) UM Warszawa

Pierwsze dwa etapy obostrzeń (od lipca 2024 i od 2026 roku) nie będą obowiązywały mieszkańców SCT, którzy płacą podatki w Warszawie. Jeśli więc ktoś tutaj mieszka i pracuje, Strefą Czystego Transportu zacznie się przejmować dopiero w 2028 roku – chyba że wcześniej zmieni samochód na nowszy. Natomiast osoby spoza obszaru Strefy będą musiały zastanowić się nad swoimi środkami komunikacji najpóźniej w czerwcu 2024 roku.

Z dostosowywania się do nowych przepisów zwolnione będą osoby, które do końca 2023 roku skończą 70 lat i przed przyjęciem uchwały posiadały swoje [stare i dobre] samochody. Głosowanie na temat nowego kształtu Strefy Czystego Transportu i nowych zasad ma się odbyć „w najbliższych dniach”.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]
Exit mobile version