Po ponad trzech tysiącach sugestii ze strony mieszkańców Warszawa postanowiła mocno poszerzyć zasięg obowiązywania nowej Strefy Czystego Transportu. Po prawej stronie obejmie ona całą Pragę Północ i dużą część Pragi Południe, po lewej będzie całe Śródmieście i Żoliborz oraz duże części Ochoty, Mokotowa i Woli. Zyskają natomiast osoby mieszkające i płacące podatki w Warszawie, których reguły SCT nie będą obowiązywać aż do stycznia 2028 roku.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Proponowany pierwotnie zasięg Strefy Czystego Transportu wyglądał tak:

Teraz, po konsultacjach społecznych, prezentuje się on tak:

Nowy kształt Strefy Czystego Transportu w Warszawie. Na południowym wschodzie przebiega on m.in. po Trasie Siekierkowskiej, ciekawe zatem, czy droga – stanowiąca jeden z istotnych szlaków komunikacyjnych w mieście – znajdzie się na jego obszarze, czy może nie (c) UM Warszawa

Podkreślmy, że zasięg strefy powiększono po konsultacjach z ekspertami oraz na życzenie mieszkańców Warszawy, osób, które zgłaszały swoje sugestie w procesie. Jak pisze na swoich stronach urząd miasta (źródło):

Według nowych założeń warszawska strefa czystego transportu obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody); większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca); około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Obostrzenia zaczną obowiązywać od lipca 2024 roku, większe restrykcje będą dotyczyć samochodów z silnikami Diesla. Od lipca do SCT wjadą tylko samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 2 i diesle z normą co najmniej Euro 4. Dodajmy, że norma Euro 4 obowiązuje silniki wysokoprężne od stycznia 2006 roku. Jak widać, auta benzynowe traktowane są łagodniej:

Najniższa dopuszczalna norma emisji spalin na obszarze Strefy Czystego Transportu. Dolny rząd z wiekiem dotyczy ludzi, którzy kupią samochody po przegłosowaniu uchwały – od lipca 2024 do Strefy nie wjadą samochody starsze niż 27 (benzynowe) lub 18 (diesle) lat (c) UM Warszawa

Pierwsze dwa etapy obostrzeń (od lipca 2024 i od 2026 roku) nie będą obowiązywały mieszkańców SCT, którzy płacą podatki w Warszawie. Jeśli więc ktoś tutaj mieszka i pracuje, Strefą Czystego Transportu zacznie się przejmować dopiero w 2028 roku – chyba że wcześniej zmieni samochód na nowszy. Natomiast osoby spoza obszaru Strefy będą musiały zastanowić się nad swoimi środkami komunikacji najpóźniej w czerwcu 2024 roku.

Z dostosowywania się do nowych przepisów zwolnione będą osoby, które do końca 2023 roku skończą 70 lat i przed przyjęciem uchwały posiadały swoje [stare i dobre] samochody. Głosowanie na temat nowego kształtu Strefy Czystego Transportu i nowych zasad ma się odbyć „w najbliższych dniach”.

Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy:
Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 1 głosów Średnia: 5]