Roland Pircher (warto obserwować) podał za PZPM-em statystyki sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce dla stycznia 2025. Stanowiły one 2,5 procent aut nowych, co oznacza spadek w stosunku do całego minionego roku (3 proc.). Tesla sprzedała 103 egzemplarze swoich samochodów i wygenerowała 0,2 procent udziału w całym rynku. To drugi najlepszy styczeń w historii, ale poprzedni był niemal dwukrotnie lepszy za sprawą premiery Tesli Model 3 Highland (obecny styczeń: -49 proc. rok do roku).
Statystyki sprzedaży Tesli i elektryków w Polsce i Niemczech
Na podstawie wyniku stycznia trudno cokolwiek powiedzieć o miesiącach nadchodzących, bo w Tesli przebiegi są dość nieregularne i jedyną prawidłowością bywa lepszy rezultat na koniec kwartału. Najchętniej kupowanym samochodem producenta była Tesla Model Y (51 proc.), druga dojechała Tesla Model 3 (46 proc.), łatwo zatem policzymy, że Tesla Model S i X sprzedały się w Polsce w sumie w trzech egzemplarzach. Nic zatem dziwnego, że firma wyłączyła u nas konfigurator obu aut i nie spieszy się z jego włączeniem – całoroczną sprzedaż może u nas obsłużyć samochodami, które są w transporcie.
Poland reported 103 Tesla sales and 0.2% market share in January. BEV penetration is 2.5% and Tesla has 9.2% of this segment. 🇵🇱
• 51% Model Y and 46% Model 3
• Second best January ever
• -49% vs. January last year
• Last three months -23.2% vs. August – October
•… pic.twitter.com/D0k3NoqfHb— Roland Pircher (@piloly) February 7, 2025
Również przy okresach trzymiesięcznych (listopad 2024-styczeń 2025 kontra sierpień-październik 2024) widać u nas zjazd zainteresowania Teslami, spadek wyniósł -23,2 procent mimo faktu, że ostatni okres zawierał grudzień, a więc czas wyprzedaży i promocji. Podobnych statystyk płynących z Europy musi być świadomy Elon Musk, w czasie podsumowania minionego roku nie podtrzymał niedawnej tezy, że rok 2025 będzie okresem wzrostu o kilkadziesiąt procent w stosunku do „trudnego roku 2024”, lecz raczej czasem „początku wzrostów”.
W Niemczech Tesla zanotowała spadek sprzedaży o 59,5 procent rok do roku (1 277 egz.), chociaż cały rynek elektryków urósł o 53,5 procent, do 34 500 aut wobec 207 000 samochodów z wszystkimi rodzajami napędów (16,7 proc.; źródło). Producent może odzyskać wigor, gdy rozpocznie dostawy Modelu Y po faceliftingu. Niemcy, którzy złożyli zamówienia na samochód, otrzymują właśnie wstępne daty odbioru. Wypadają one w miesięcznym przedziale między końcem lutego a ostatnim tygodniem marca, czyli lepsze wyniki pojawią się nie wcześniej niż w marcu-kwietniu.