Zabawna sytuacja. W Polsce rozpoczęto przedsprzedaż Geely EX5, dostawy ruszą dopiero we wrześniu bieżącego roku. Tymczasem w Chinach dokładnie ten sam samochód – tam nosi on nazwę Geely Galaxy E5 – właśnie został odświeżony. Z rozświetloną atrapą chłodnicy jest nieco ładniejszy, zyskał większy zasięg i potaniał. U nas bazowa cena Geely EX5 to 169 900 złotych, w Chinach auto będzie teraz kosztować od 109 800 juanów, równowartości 55 500 złotych. Zakup obecnej generacji w Polsce za proponowaną cenę jest więc DOŚĆ niemądry.
Nowe Geely EX5 w Chinach. Więcej za mniej
Do koncernu Geely należy m.in. Volvo czy Zeekr, ale to nie znaczy, że samochody Geometry (u nas: po prostu Geely) są do nich zbliżone pod względem jakości wykończenia. Geometry/Geely pozycjonowane jest w segmencie aut popularnych, raczej niżej niż wyżej. Kupując w Polsce Geely EX5 nie nastawiajmy się zatem, że odbierzemy Volvo, tylko „bez przepłacania za znaczek”. To tak nie działa, nawet jeśli EX5 prezentuje się naprawdę przyzwoicie:
Nowe Geely Galaxy E5 dysponuje baterią o pojemności 68,4 kWh obiecującą 610 jednostek zasięgu CLTC, ale jest też tańszy wariant z baterią 60,2 kWh i zasięgiem 530 jednostek CLTC. W obecnej generacji największa bateria ma 60,2 kWh. Jeśli zatem aktualny akumulator 60,2 kWh daje 430 jednostek WLTP zasięgu, to nowe 68,4 kWh powinno przełożyć się na 495 jednostek WLTP, 423 kilometry zasięgu realnie w trybie mieszanym lub 297 kilometrów przy jeździe z szybkością 120 km/h [szacunki redakcji Elektrowozu].
Najniższa cena Geely EX5 z powiększoną baterią to 135 800 juanów, więc nawet przy popularnym ostatnio przeliczeniu 1:1 auto powinno być dostępne w Polsce za 135 800 złotych. I za tę kwotę miałoby sporo sensu oraz duże szanse na zdobycie popularności, bo podobnego modelu w tej cenie w Europie nie ma. W Chinach samochód pozycjonowany jest jako „rodzinny, ale przystępny”, edycja z większą baterią kosztuje zatem równowartość 68 600 złotych. Najtańszy wariant po odświeżeniu to wspomniane 55 500 złotych – przy tej samej pojemności baterii, jaka w Europie sprzedawana jest za 170-187 tysięcy złotych!
Geely zadecydowało o modernizacji w mniej niż rok po debiucie samochodu. Zmiany są głównie stylistyczne, drobne, nie zmodyfikowano silnika (160 kW/217 KM, 320 Nm), nie dotknięto wymiarów, wnętrze też prezentuje się identycznie. „Facelifting” wygląda zatem na aktualizację technologiczną.