Interesujące zmiany w niemieckim konfiguratorze Volkswagena. Do oferty wrócił VW ID.3 Pure, który kosztuje od 33 330 euro uwzględniając „premię środowiskową” od producenta. W 2021 roku edycja Pure miała baterię 48 (45) kWh, teraz oferowana jest z pakietem 55 (52) kWh. Ponadto pojawiła się jeszcze jedna zmiana, wariant Pro, w Polsce sprzedawany jeszcze z baterią 62 (58) kWh, w Niemczech ma o 1,7 procent więcej, 59 kWh pojemności użytecznej. Maksymalny zasięg WLTP tego modelu praktycznie nie uległ zmianie (435 -> 434 jedn.).
Nowy VW ID.3 Pure 52 kWh i Pro 59 kWh
Volkswagen ID.3 Pure miał być najtańszym elektrykiem Volkswagena w momencie usunięcia z oferty VW e-Up. Przy baterii 48 (45) kWh i silniku 110 kW/150 KM – wariant Pure Performance – kosztował od 136 980 złotych. Miała być też jeszcze słabsza edycja z tą samą baterią i silnikiem 93 kW/126 KM, która powinna kosztować poniżej 130 000 złotych, równowartość ówczesnych 30 000 euro. Nigdy się nie pojawiła, nie było jej nawet w Niemczech.
Obecny VW ID.3 Pure (2024) ma silnik 125 kW/170 KM i baterię 55 (52) kWh, którą znamy z niektórych wariantów Skody Enyaq, VW ID.4 oraz, przede wszystkim, Audi Q4 e-tron, gdzie była oferowana najdłużej. W Niemczech samochód kosztuje od 33 330 euro, podczas gdy Pro ~63 (59) kWh zaczyna się od 36 425 euro. Jeśli uznamy, że identyczne proporcje zostaną zachowane w Polsce, cena VW ID.3 52 kWh zaczynałaby się od okolic 164 970 złotych. Podobnie do cenników konkurencji, ale warto dodać, że konkurencja potrafi dawać spore rabaty na wyprzedażach roczników.
Jak przytomnie zauważył nasz Czytelnik, Pan Piotr, w Niemczech doszło do jednoznacznego przypisania silników VW ID.3 do pojemności baterii: Pure 55 (52) kWh ma 125 kW, Pro ~63 (59) kWh ma 150 kW, Pro S 82 (77) kWh dostarczany jest z silnikiem 170 kW, no i VW ID.3 GTX 84 (79) kWh ma 210 kW/286 KM dzięki najnowszemu silnikowi APP550. Ma to sens, ogranicza liczbę fizycznych konfiguracji i daje producentowi możliwość ewentualnego zarobku przez sprzedawanie pakietów dających lepsze parametry.
Ciche zmiany w VW ID.3 Pro
Jest jeszcze jedna nowość, której nie widać na razie w Polsce: niemiecki VW ID.3 Pro ma baterię o pojemności użytecznej 59 kWh, w naszym kraju nadal oferowany jest wariant 58 kWh. Zasięgi obu są niemal identyczne (434 i 435 jedn. WLTP), natomiast, odświeżona edycja u naszych zachodnich sąsiadów rozpędza się do 100 km/h w 7,6 sekundy, tymczasem w Polsce przyspieszenie 0-100 km/h VW ID.3 Pro Performance trwa 7,4 sekundy.
Model sprzedawany w Polsce może być ładowany z maksymalną mocą 120 kW i uzupełnia energię od 5 do 80 procent w 35 minut. Wariant z Niemiec obsługuje już do 165 kW i postoi na ładowarce zaledwie 24 minuty, ale dla ładowania od 10 do 80 procent. Reasumując: minimalnie zwiększono gęstość energii ogniw i przystosowano je do obsługi szybszego przyjmowania energii: