Volkswagen lekko rozbudował specyfikację VW ID.3, swego kompaktowego elektryka, i delikatnie odświeżył wnętrze oraz oprogramowanie modelu. Wariant z największą baterią 77 (~75) kWh, VW ID.3 Pro S, który przez producenta opisywany bywa jako 82 (77) kWh, otrzymał silnik o mocy 170 kW/231 KM oferowany w standardzie w Niemczech lub jako płatna opcja, rozszerzenie możliwości dotychczasowego 150 kW/204 KM. Po raz pierwszy od faceliftingu VW ID.3 Pro S może zostać zamówiony z 5 miejscami w kabinie.

VW ID.3, zwrotny hatchback w końcu z normalną liczbą siedzeń

Volkswagen ID.3 ma 4,26 metra długości, teoretycznie więc powinien być klasyfikowany na pograniczu segmentów B i C. Ale duży rozstaw osi (2,77 m) i krótkie zwisy czynią z niego wygodny kompakt (segment C), a średnica zawracania wynosząca 10,3 metra powoduje, że samochód jest szalenie wygodny w mieście. Problem w tym, że od czasu faceliftingu wiosną 2023 roku pięć miejsc w kabinie mogliśmy otrzymać tylko z mniejszą baterią 58 kWh, w wariancie VW ID.3 Pro.

Jeżeli interesował nas maksymalny dostępny zasięg, ze zdziwieniem dowiadywaliśmy się, że VW ID.3 Pro S 77 kWh oferowany był wyłącznie z czterema miejscami. Być może był to „sposób” Volkswagena na upselling, sprzedaż droższego i większego VW ID.4, problem w tym, że nie wszyscy chcą większe modele z nadwoziami typu SUV. Tymczasem kompakt z czterema miejscami słusznie postrzegany jest jako model niepełnowartościowy.

5 miejsc, mocniejszy silnik, lepszy zasięg

Teraz producent ogłosił, że rozpoczyna przedsprzedaż VW ID.3 Pro S, wariantu po faceliftingu i z największą baterią, z pięcioma miejscami w kabinie, jako VW ID.3 Pro S (5 seats) (źródło). Model ma baterię o pojemności użytecznej 77 kWh, z naszych doświadczeń wynika, że jest to około 75 kWh, stąd opis Elektrowozu: 77 (75) kWh. Warto zwrócić uwagę, że VW ID.3 GTX ma nowszy i większy pakiet o pojemności 84 (~79) kWh.

Deklarowany zasięg WLTP VW ID.3 Pro S (2024) to do 563 jednostek WLTP, tymczasem w wersji z 4 miejscami w 2023 roku było to maksymalnie 546 jednostek WLTP, dziś jest już 575 jednostek WLTP (dotyczy silnika 150 kW). Po drodze musiało zatem dojść do jakiejś optymalizacji. Dodajmy, że wersji 5-miejscowej na polskiej stronie jeszcze nie widać.

Co ważne: auto dostępne jest z podkręconym silnikiem APP310, który, owszem, nadal osiąga 310 Nm momentu obrotowego, lecz ma już do 170 kW/231 KM zamiast 150 kW/204 KM mocy. W Cuprze Born była to opcja, w VW ID.3 oferowanym w Niemczech jest to standard, w pozostałych krajach będzie to opcja dostępna z miejsca lub do dokupienia w czasie eksploatacji. Różnicy w cenie nie znamy.

Maksymalna moc ładowania przy dużej baterii to nadal 175 kW według deklaracji producenta. Redakcja Elektrowozu rozpędziła się do niemal 187 kW, takie moce ładowania były dostępne już zresztą przed faceliftingiem, od VW ID.3 Pro S produkowanych od okolic początku 2022 roku. Samochód potrafi podgrzać baterię po skonfigurowaniu dojazdu do ładowarki, nie ma one-pedal driving. Pojemność bagażnika VW ID.3 to 385 litrów.

Odświeżone wnętrze

Zapowiedziany odświeżony VW ID.3 ma ekran centralny o przekątnej 12,9 zamiast 12 cali z interfejsem znanym z VW ID.7 (ID. Software 4.x). Powiększenie go stało się możliwe dzięki przeniesieniu dźwigni wyboru kierunku jazdy z prawej części liczników na kolumnę kierownicy, niżej (jak w ID. Buzzie, ID.7). Przyciski głośności i regulacji temperatury wreszcie są podświetlane, oprogramowanie zawiera zintegrowanego asystenta IDA potrafiącego wykorzystać możliwości ChatGPT.

Z samochodem można zamówić 12-kanałowy system audio Harman Kardon, producent chwali się wreszcie trybami pobudzania lub uspokajania, które wykorzystują nawiewy, dźwięk i oświetlenie nastrojowe. Ustawienia można uznać za namiastkę namiastki mechanizmu masażu w fotelach.

Nota od redakcji Elektrowozu: na temat zwrócił naszą uwagę nabrU -> Trochę nowości w ID.3, wieloletni właściciel VW ID.3.

Ocena artykułu
Ocena Czytelników
[Suma: 2 głosów Średnia: 4.5]
Nie przegap nowych treści, KLIKNIJ i OBSERWUJ Elektrowoz.pl w Google News. Mogą Cię też zainteresować poniższe reklamy: